Dies Academicus: Tudomány és közösség ünnepe a Pázmányon

2025.05.22.

Május 19-20-án rendezték meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen a Dies Academicus egyetemi napokat, amelyen az elmúlt évben kinevezett egyetemi tanárok és docensek előadások keretében mutatkoztak be a közösség előtt. A rendezvény a tudományos eredmények bemutatása mellett az interdiszciplináris gondolkodás és az egyetemi közösség erősítésének fóruma is volt.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem 2025-ös Dies Academicus rendezvénye kétnapos programsorozattal ünnepelte az egyetemi közösség tudományos és közösségi sikereit. A rendezvényt Ft. Dr. Vincze Krisztián, az egyetem külügyi és tudományszervezési rektorhelyettese nyitotta meg, aki beszédében a középkori egyetemi hagyományokat felidézve rámutatott arra, hogy az oktatás klasszikus formái – a lectiók és disputák – hogyan élnek tovább a mai előadásokban és szemináriumokban. Hangsúlyozta, hogy az egyetemi oktató feladata nem csupán a tudás megszerzése, hanem annak hiteles, szabályszerű közvetítése is, amely magas fokú fegyelmet, precizitást és szellemi edzettséget kíván. A Dies Academicus – mint sajátos szóbeli műfaj – lehetőséget teremt arra, hogy az újonnan kinevezett docensek és egyetemi tanárok bemutassák kutatási területeiket, előmozdítva az interdiszciplinaritást és az egyetemi közösség belső kohézióját.

A nyitó előadásban Dr. Szondi Máté klinikai szakpszichológus, családterapeuta, a Pszichológiai Intézet oktatója „Ellenség, kolléga, partner? A mesterséges intelligenciával való kapcsolat pszichológiai kérdései” címmel tartott előadást, amelyben az MI-ember kapcsolatot és az MI emberi kapcsolatokra gyakorolt hatását járta körbe.

Dr. Birher Nándor, a BTK dékánja Ferenc pápa Dilexit nos című enciklikájából vett idézettel indította előadását: „A mesterséges intelligencia korában sem feledkezhetünk meg arról, hogy a költészet és a szeretet elengedhetetlenek emberi mivoltunk megőrzéséhez.” Előadásában beszélt többek között arról a radikális változásról, amelyen kultúránk is átmegy a mesterséges intelligencia megjelenésével.

Dr. Hosszú Tímea, a BTK Tanárképző Tanszék vezetője a tanulásban akadályozottak idegennyelv-oktatásának lehetőségeit és eredményeit járta körbe.

A második és harmadik szekcióban a közönség jogi, teológiai előadásokat hallgathatott meg, de szó esett a gyógyszerfelszívódásról és a sejtosztódásról is.

Dr. Varga Ádám a szubszidiaritás elvének jelentőségéről beszélt a helyi önkormányzásban, míg Dr. Suri Noémi az elektronikus tárgyalás lehetőségeit és módjait elemezte a polgári igazságszolgáltatásban.

Dr. Andrea Ciliberto a sejtosztódás mechanizmusait mutatta be előadásában, Dr. Erdő Franciska az élettani barrierek és a gyógyszerfelszívódás összefüggéseit vizsgálta. Dr. Gájer László arra a kérdésre kereste a választ, vajon érvelhetünk-e Isten gondviselése mellett napjainkban. Az ITK tavaly elhunyt egyetemi tanára, Dr. Fekete Zoltán munkáságát Dr. Horváth Ágoston Csaba idézte fel.

A Dies Academicus második napján Dr. Kuminetz Géza rektor atya köszöntőbeszédében a pluralitás fontosságát emelte ki, és arra buzdított, hogy fedezzük fel egymás munkájának értékeit a közös tudományos gazdagodás érdekében.

A második nap első előadója Dr. Tóth Tamás volt, aki a Vatikáni Apostoli Levéltár magyar vonatkozású dokumentumairól tartott részletes és informatív előadást. Bemutatta a levéltár szerkezetét, a különböző szekciók jelentőségét, valamint olyan dokumentumtípusokat ismertetett, mint a püspöki processzusok és a „super qualitatibus II.” típusú vizsgálatok. Az előadás hangsúlyozta, hogy ezek a források rendkívül értékesek a magyar egyháztörténet és diplomáciai kapcsolatok kutatásához.

Szigetvári Tamás személyes élményein keresztül a déli Mediterráneum politikai és társadalmi kihívásait mutatta be. Irakban töltött gyermekéveitől indulva a térség történelmi és jelenkori folyamataira világított rá, különös figyelmet szentelve a demográfiai robbanásnak, a vízhiánynak, a gazdasági sebezhetőségnek és a politikai instabilitásnak. Az előadás kérdéseket vetett fel a térségről alkotott nyugati percepciókkal kapcsolatban, és arra ösztönözte a hallgatóságot, hogy az összefüggésekre érzékenyen vizsgálják a Mediterráneumot.

Dr. Torgyik Judit a gyermekmúzeumok történeti fejlődéséről, pedagógiai jelentőségéről és nemzetközi trendjeiről tartott élvezetes előadást. Bemutatta a múzeumtípus megszületését a reformpedagógia hatására, és részletesen tárgyalta az első amerikai és európai példákat. Rámutatott, hogy a gyermekmúzeumok nem pusztán oktató terek, hanem élményalapú, közösségépítő intézmények.

A rendezvény második szekciója négy előadással folytatódott. Dr. Türk Attila a modern magyar őstörténet régészeti sarokpontjait és a kutatás jelenlegi helyzetét ismertette, Dr. Bali János Kurtág György zeneszerző művészetét elemezte az egyszólamúság belső dialektikáján keresztül. Dr. Gyimesi Júlia az epilepsziás személyiség történetéről tartott előadást, amelyben a szent beteg és a bűnöző archetípusát vizsgálta, míg Dr. Mészáros Noémi Zsuzsanna az Adleri individuálpszichológiai konstruktumok empirikus lehorgonyzásának lehetőségeit tárta fel.

A 2025-ös Dies Academicus rendezvény tehát nemcsak az akadémiai előmenetelt mutatta be, hanem az interdiszciplináris gondolkodás, a tudományos párbeszéd és az egyetemi közösség megerősítésének színtere is volt. A különböző tudományterületekről érkező előadók munkája és gondolatai hozzájárultak ahhoz, hogy az esemény méltó legyen az egyetem évszázados hagyományaihoz és jövőbe mutató küldetéséhez.

Kapcsolt galéria

Események

31.
2025. máj.
ITK
Erasmus+ szakmai gyakorlat jelentkezési határidő
05.
2025. jún.
ITK
Szülői Fórum és Nyílt nap 2025
Pázmány ITK
11.
2025. jún.
HTK
„Igazságos háború és igazságos béke – Vallási alapú fegyveres konfliktusok a természeti erőforrásokért”
11.
2025. jún.
JAK
Doktori Iskola Nyílt Nap
Dékáni Tanácsterem
13.
2025. jún.
JAK
Államfői kerekasztal 2025
GY 207
20.
2025. jún.
ITK
Kari TDK konferencia 2025 tavasz
Pázmány ITK
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe