Tantárgy adatlapja
Az Annales-iskola generációinak köszönhetően a mentalitástörténet világszerte népszerű irányzattá vált. Az antropológia és a pszichológia eredményeinek felhasználásával a mentalitástörténet diszciplínákon átívelő megközelítést képvisel. A primitív mentalitás antropológiai elméletétől a kulturális pszichológia eredményeiig számos hatást azonosíthatunk az irányzat történetében. Az utóbbi időszakot a mentalitás kategóriájának demisztifikálási kísérlete jellemzi, alternatív fogalmi kereteket, értelmezést kínálva a gondolkodásmódok történeti vizsgálata számára. A kurzus célja: megismertetni a hallgatókat a mentalitástörténet irányzatával, az 1920-as évektől napjainkig.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Czoch Gábor, A mentalitástörténet. In: Bódy Zsombor–Ö. Kovács József (szerk.), Bevezetés a társadalomtörténetbe, Budapest, Osiris, 2006, 473–500. o., ISBN 9633893887
Bárth Dániel: Benedikció és exorcizmus a kora újkori Magyarországon. L’Harmattan, 2010. ISBN 978 963236298 4
Le Goff, Jacques, A mentalitástörténet problémái, Világosság, 1976. XVII. évf., nov., 683–689. o.
Bloch, Marc, A feudális társadalom, Budapest, Osiris, 2002. 77–141. o., ISBN 963389252 X
Bloch, Marc, Gyógyító királyok, Budapest, Osiris, 2005. 310–344. o., ISBN 9633897637
Ginzburg, Carlo, A sajt és a kukacok. Egy 16. századi molnár világképe, Budapest, Gondolat, 1991. ISBN 9630752581
Ajánlott irodalom:
Burke, Peter, A népi kultúra a kora újkori Európában, Budapest, Osiris-Századvég, 1991. ISBN 9637911162
Lloyd, G. E. R., Demistifying mentalities, Cambridge,
Cambridge University Press, 1990. ISBN 0521366809
Lloyd, G. E. R., Intelligence and Intelligibility: Cross Cultural Studies of Human Cognitive Experience, Oxford University Press, 2020, ISBN 978-0192867315
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A mentalitás fogalmának meghatározása és kritikája a 20. századi fejlemények tükrében.
b) képességei
A mentalitással kapcsolatos jelenségek árnyalt megközelítése, esszéírás.
c) attitűdje
A különböző korok gondolkodásának árnyalt értelmezésére irányuló igény.
d) autonómiája és felelőssége
A mentalitásból fakadó társadalmi integrációs nehézségek értő elemzése.