Oktatásügy a fenntarthatóság szemszögéből – Konferencia a Pázmányon

2024.06.27.

Az oktatási jogok a fenntarthatósági célok rendszerében címmel tartott konferenciát a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Szent II. János Pál Kutatóközpontja Teremtésvédelmi Kutatóintézet Genezis Kiválósági Diákműhelye és a Jog- és Államtudományi Kar (JÁK) Ereky István Közjogi Kutatóközpontja. A konferenciát Tahyné Kovács Ágnes és Gerencsér Balázs Szabolcs, a PPKE JÁK oktatói szervezték.

Az oktatási jogok a fenntarthatósági célok rendszerében címmel tartott konferenciát a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Szent II. János Pál Kutatóközpontja Teremtésvédelmi Kutatóintézet Genezis Kiválósági Diákműhelye és a Jog- és Államtudományi Kar (JÁK) Ereky István Közjogi Kutatóközpontja. A konferenciát Tahyné Kovács Ágnes és Gerencsér Balázs Szabolcs, a PPKE JÁK oktatói szervezték.

A konferenciát Kuminetz Géza rektor nyitotta meg köszöntőbeszédével, amelyben terminológiai kételyeket fogalmazott meg a fenntarthatóságról és a fejlődésről. A rektor rávilágított beszédében arra, hogy a kor embere mindent fel szeretne gyorsítani, de ez ellentmond a biológiai órának. Láthatjuk ennek a fajta „fejlődésnek” a határait. A rektor elmondta, az embernek újra fel kell ismernie valódi szükségleteit, hogy aszerint próbálja berendezni életét.

Kitért arra is, hogy az oktatás önmagában nem elégséges kifejezés, helyesebb lenne a nevelés fogalmát megtartani. Hiszen az oktatással elsősorban informálunk embereket, de annak igazságértékére is ügyelnünk kell.

"A helyes információt helyesen is kell feldolgoznunk" – fogalmazott. Az egyetem vezetője szerint ahhoz, hogy az embert oktatni tudjuk, már a személyiségét is késszé kell tenni, ehhez pedig a nevelés révén juthatunk el. Elmondta továbbá, hogy jogok és kötelezettségek alanyai vagyunk, ezért fontos, hogy az erkölcsi tudat kiépítésén fáradozzunk.

A konferencián felszólalt Bándi Gyula egyetemi tanár, a jövő nemzedékek szószólója, aki felhívta a figyelmet, hogy az ENSZ által megfogalmazott és globálisan elfogadott „fentarthatóság” intézményrendszere hazánkban kiegyensúlyozatlan, mivel hiányzik az érdemi horizontális kormányzati koordináció. Az egyetemi tanár beszédében elmondta, hogy a hazai oktatási teljesítmény az elmúlt években tovább gyengült, és növelni kellene az oktatásban eltöltött időt, vagyis javítani kellene az oktatás minőségén. Továbbá felhívta a jelenlévők figyelmét arra is, hogy a társadalom az ökoszisztémára épül, az pedig a gazdaságra, manapság ez a rendszer felborult, ami súlyos következményekhez vezethet a jövő nemzedékek ügyét illetően.

Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa a jogok védelmének aktuális helyzetéről mondott előadásában kifejtette az alaptörvénybe foglaltak fontosságát. Az alaptörvény megfogalmazza a művelődéshez való jogot, amelynek pillérein a „lehető legmagasabb tudás” megszerzésének lehetősége áll, ami összetett, összességében művelődést, azaz az oktatáshoz és a kultúrához való hozzáférést jelent. Az oktatás ezen rendelkezések alapján sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint ahogy ma tekintünk rá.

Aáry-Tamás Lajos kiemelte, ha csökken a műveltség, akkor a jövő generációktól elvesszük a lehetőséget az emberiség eddigi ismeretanyagának megszerzésétől. Az oktatási jogok biztosa szerint a generációk egymástól való tanulása szükséges a jövő alakításához. Előadása zárásaként azt javasolta, hogy bátran nézzünk a jövőbe, és tegyük fel a kérdést: „miért tanítunk?” és „milyenek legyünk mi, magyarok ötven év múlva?”

Tahyné Kovács Ágnes docens, a Genezis Kiválósági Diákműhely alapítója az oktatáshoz való jog vonatkozásában az ENSZ tevékenysége mellett a szentszéki párhuzamokra és a közös munka jelentőségére hívta fel a figyelmet.

A konferencia második részében előadást tartott Birher Nándor, az egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának (BTK) dékánja, aki elmondta, hogy vissza kell térni az alapvető kérdésekhez. A mi küldetésünk, hogy megőrizzük, hogy természetes legyen a természet és humánus a humánum. A tér és az idő nem szemléleti forma, hanem van, és felelősséggel tartozunk neki. A BTK dékánja szerint vissza kell térni a nevelés lényegéhez, és meg kell hogy tudjuk, mi az emberi élet célja és értelme. Amennyiben ezt felismerjük, akkor tudnak majd nekünk, embereknek a gépek segíteni, hogy meghatározzuk kompetenciáinkat, amelyeket fejleszteni érdemes.

Gerencsér Balázs Szabolcs habilitált docens, az Ereky Kutatóközpont igazgatója előadásában a magyar oktatásigazgatás történelmi meghatározottsága után kitért a jelenkori, egyre központosító igazgatás organikus útjára és szabályozási rendszerére. Példákkal támasztotta alá, hogy a fenntarthatósági célok a magyar oktatási rendszerre is érvényesek, és a mi fejlődésünket is szolgálják.

Török Balázs, a Pázmány BTK oktatója a társadalmi rendszerek közötti kapcsolatról tartott gondolatébresztő előadást, amelyben azok zárt logikai kereteire és az eltérő motivációkra, célokra hívta fel a figyelmet. A szekciókat élénk vita zárta, amelybe az érdeklődő hallgatóság is bekapcsolódott.

A konferencián előadást tartott még Nyíri Andrea (Katolikus Pedagógiai Intézet). Balla Boróka Luca (PPKE JÁK, Ereky Kutatóközpont), Dornics Szilvia (PPKE BTK) és Bartl Bálint (PPKE Genezis), akik fiatal kutatókként a jelenkori, főleg a digitalizációval kapcsolatban felmerülő kihívásokra kerestek válaszokat.

Kapcsolt galéria

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
21.
2025. jan.
PPKE
Pázmány Alumni Pódium
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe