Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A nevelés és az oktatás alapkérdései
Tárgy kódja: BONTP01600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Gloviczki Zoltán
Tárgyleírás:

A pedagógia elméletét és gyakorlatát rendszerbe foglaló és feldolgoztató, a hallgatók későbbi tájékozódását segítő és kurzusait is megalapozó, bevezető jellegű szeminárium. Főbb témakörei: a pedagógia fogalma és fejlődése, a nevelés és az oktatás; a pedagógia céljai, módszerei és lehetőségei; a pedagógia mint tudomány és gyakorlat, társtudományok, a pedagógiai gyakorlat társadalmi-gazdasági kapcsolatrendszere; a pedagógia társadalmi-történeti kihívásai és összefüggései; A pedagógiai folyamat külső szabályozása, oktatáspolitikák; család-közösség – nevelő-oktató intézmény; a pedagógus és a pedagógiai kommunikáció; a keresztény pedagógia keretei és feladatai. A hátrányos helyzetű gyermekek nevelése, a befogadó iskola, az integráció pedagógiája.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Gloviczki Zoltán: Bevezetés a pedagógiába. Budapest, PPKE BTK 2015. ISBN: 978 963 308 241 6

A köznevelést/közoktatást meghatározó aktuális törvény, illetve a Nemzeti alaptanterv hatályos szövege

 

Ajánlott irodalom:

 

Giussani, Luigi (ford.: Kisdi Ágnes): A nevelés kockázata (Pázmány Könyvek  5). Budapest, Szent István Társulat 2005. ISBN: 963 361738 3

Szabó Éva: Szeretettel és szigorral. Az iskolai nevelés problémái. Budapest, Akadémiai Kiadó 2006. ISBN: 963 058377 1

Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Budapest, Műszaki Könyvkiadó 2001. ISBN: 9789631627695 http://halaszg.ofi.hu/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm

Vajda Zsuzsanna - Kósa Éva: Neveléslélektan. Budapest, Osiris Kiadó 2005. 46-107., 147-216., 281-358. ISBN: 963 389728 9

Balázs Éva - Kocsis Mihály – Vágó Irén (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2010. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet ISSN: 1219 8692

OECD jelentések az oktatás és nevelés világáról http://www.oecd.org/education/

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Alkalmasság a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésé

re, fejlesztésére

Alkalmasság a pedagógiai folyamat tervezésére

Alkalmasság a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére

Alkalmasság az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztésére

Alkalmasság a tanulási folyamat szervezésére és irányítására

Alkalmasság a pedagógiai értékelésre

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe