Tantárgy adatlapja
A tanár-szakos hallgatók bevezetése a pedagógiai gondolkodásba, különösen a neveléselmélet területén a saját tapasztalatokra való reflektálás útján. A tárgy a saját korábbi tapasztalatokra épülő elemzéssel kívánja megalapozni a pedagógiai tudásrendszer formálódását. A tárgy tematikája: A nevelési feladatok korszerű értelmezése: értelmi, testi, erkölcsi, vallási, esztétikai, közösségi nevelés. A nevelés színterei: nevelés a családban, az iskolában és bennlakásos intézményekben, nevelés az egyházakban, nevelés az ifjúsági szervezetekben (a cserkészet pedagógiája), nevelés a sportegyesületekben és egyéb színtereken. A média nevelési lehetőségei. A nevelési folyamat szereplői, az educator és az educandus. Speciális nevelési problémák az iskolában. Az inkluzív és a komprehenzív szemléletmód a nevelésben. A hátrányos helyzet – nevelési teendők. A pedagógia és az iskolarendszer esélycsökkentő, kirekesztő tényezői. Tehetséggondozás. Pedagógus pályakép. Pedagógus szerepek. Hit, lelkiség és nevelés.
|
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom SZABÓ Éva: Szeretettel és szigorral. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2006. ISBN 963 Ajánlott irodalom Dombi Alice-Oláh János-Varga István: A neveléselmélet alapkérdései, Gyula, APC-Stúdió 2004. ISBN 963 9135 69 0 Gombocz János: Sport és nevelés. Balaton Akadémia Kiadó, Keszthely, 2011. Németh András-Boreczky Ágnes: Nevelés, gyermek, iskola. A gyermekkor változó színterei Budapest: Eötvös József Kiadó, 1997. ISBN 9 63 9024 19 8
|