Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, a hallgatók megismerjék az egyetemes és a magyar neveléstudomány történeti átalakulását, területeit és trendjeit, a pedagógia tudományának alapkérdéseit, az oktatás világának legfontosabb jellemzőit hazánkban és a nagyvilágban. A tárgy célja, hogy a neveléstudomány és pedagógia világának, történeti-kulturális folyamatainak, összefüggések megismerése nyomán a hallgatók képessé váljanak olyan önálló alkotói, elemzői munkára, amelynek során egyaránt figyelembe veszik az összegyűlt tapasztalatokat és a 21. század ismereteit. A tárgy tematikája 1. A neveléstudomány változásai, különböző területei, irányzatai 2. A pedagógia világának alapkérdési 3. Az oktatási rendszerek létrejötte, jellemzőik 4. A hazai oktatási rendszer jellemzői 5. Iskolarendszerek, az EU és OECD oktatási paradigmai 6. A nevelés kérdésköre, új tanulási módszerek, terek 7. A tartalmi szabályozás új kihívásai és formái 8. Ezredfordulós műveltség felfogása, a digitalizáció térhódítása 9. Az oktatáskutatás és innováció új trendjei |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Fazekas – Ágnes : Halász Gábor: A tudás keletkezése (Pedagógiai kalandozás három kontinensen) 2020. „A második frontvonal” címmel. https://www.gondolatkiado.hu/a-masodik-frontvonal-ujabb-fold-koruli-utazasok-a-pedagogia-vilagaban Gordon Győri János: Az oktatás világa Kelet- és Délkelet-Ázsiában 2006. Gondolat Kiadó Zöld könyv 2008, szerk: Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia; Miniszterelnöki Hivatal, Budapest, 2008 http://mek.oszk.hu/08200/08222/08222.pdf Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszaki Könyvkiadó, Bp. http://halaszg.ofi.hu/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm KozmaTamás: Pedagógiából neveléstudomány http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_1_91-105.pdf Kuminetz Géza: A tudományos élet és a személyiségfejlesztés sajátos fellegvára a katolikus egyetem.Szent István Társulat, Budapest, 2020 Terhart, Ewald: Zukunfts themen der Schulforschung DDS – Die Deutsche Schule Beiheft 18, S. 147–175 CC BY-NC-ND 4.0 Waxmann 2021 https://doi.org/10.31244/9783830994589.07 Ajánlott irodalom: Báthori Zoltán: A marathóni reform A magyar közoktatás reformjának története, 1972–2000 Sahlberg, Pasi (2013): A finn példa. Mit tanulhat a világ a finnországi oktatási rendszer reformjából? Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest. Forgács András – Loboda Zoltán (2003): Az Európai Unió és az oktatás. Budapest, PRESS PUBLICA Kiadó. ISBN:963-9001-82-1 Gloviczki Zoltán–Zsinka László: Nevelés és iskola az antik és középkori Európában. Attraktor Könyvkiadó Kft., Budapest, 2014. ISBN: 9786155257711 Halász Gábor (2012): Oktatás az Európai Unióban. Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó Kft., 470-477 o. ISBN:9789632870533 McKinsey és mtsai (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? http://www.chem.elte.hu/w/modszertani/index_elemei/kt_elm_I_elemei/McKinsey_jelentes_magyar.pdf Torgyik Judit (szerk.) (2009): Oktatási rendszerek Európában. Krónika Nova Kiadó. Budapest |
idth="587"> Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - A 21. századi nemzetközi és hazai és neveléstudomány valamint oktatáselmélet paradigmáinak ismerete. - A pedagógia fogalmának kialakulása, különböző értelmezései kereteinek és lehetőségeinek ismerete. - Az oktatásfejlesztés nemzetközi és hazai elméletei, stratégiáinak ismerete. - A hazai oktatási rendszert dokumentumok célrendszerének és jellemzőinek ismerete. b) képességei -Legyen képes a különböző neveléstudományi paradigmákat beazonosítani az európai és hazai a s a gyakorlatban. -Legyen képes a tartalmi szabályozók értelmezésére. -Legyen képes a neveléstudomány fogalomrendszerének alkalmazására. |