Tantárgy adatlapja
A kurzus középpontjában az informális, spontán nyelvhasználat (beszéd és írás) áll. Megfigyeljük és elemezzük azokat a jelenségeket (minden nyelvi szinten), amelyek a spontán nyelvváltozathoz köthetők, és megkülönböztetik azt a formális, normatív nyelvváltozattól. Kitérünk a produkció és feldolgozás során fellépő hibákra is. A kurzus célja tehát, hogy a nyelvleírás perifériájára szoruló hétköznapi nyelvi jelenségek tudatosításán, megfigyelésén, értelmezésén keresztül árnyaljuk a hallgatókban a magyar nyelvről korábbi tanulmányaik során kialakult képet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Lanstyák István: A beszélt magyar nyelv sajátosságai. STIMUL, Pozsony, 2009. ISBN 978 8089236 633
web: http://ht.nytud.hu/download/Lanstyak_Istvan_Besznye.pdf
Ajánlott irodalom:
Ács Péter – Siptár Péter 1994. Túl a gondozott beszéden. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 2. Fonológia. 550–580. Akadémiai Kiadó, Bp., 1994. ISBN 963 05 7796 8
Bóna Judit 2013. A spontán beszéd sajátosságai az időskorban. ELTE Eötvös Kiadó, Bp. ISBN 9789633121993
web: http://www.eltereader.hu/media/2014/10/Bona_Judit_Idoskori_READER.pdf
Horváth Viktória 2014. Hezitációs jelenségek a magyar beszédben. ELTE Eötvös Kiadó, Bp., 2014. ISBN 9789633122051
web: http://mek.oszk.hu/14900/14940/14940.pdf
Huszár Ágnes: A gondolattól a szóig. A beszéd folyamata a nyelvbotlások tükrében. Tinta, Bp., 2005. ISBN 963 7094 19 9
Neuberger Tilda: A spontán beszéd sajátosságai gyermekkorban. ELTE Eötvös Kiadó, Bp., 2014. ISBN 978963312204 4
http://www.eltereade
r.hu/media/2014/12/NT_A_spontan_beszed_sajatossagai_gyermekkorban_READER.pdf