Tantárgy adatlapja
A
kurzus során a hallgatók közös munka keretében megismerkednek a filozófiai
kutatás módszertani problémáival. A hallgatók érdeklődésének megfelelő
témákat elemezve kitérünk a lehetséges megközelítések előnyeire és
hátrányaira, s a módszeres elemzés különböző formái mellett hangsúlyt
fektetünk az eredmények elrendezésének és bemutatásának a kérdéseire is. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Arisztotelész:
Metafizika, 980a–983a (több kiadásban). Brugger,
Walter: Filozófiai Lexikon, a
magyar kiadást szerk. Mezei B., Budapest: Szent István, 2006. Carnap,
R.: A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül, in Forrai
G.–Szegedi P. (szerk.): Tudományfilozófia, Budapest: Áron, 1999. Hegel,
G. W. F.: A szellem fenomenológiája, Előszó (több kiadásban). Heidegger,
M.: Platón tanítása az igazságról, in Uő: Költőien lakozik az ember…, Budapest:
T-Twins/Pompeji, 1994. Husserl,
E.: Utószó, in Paul Ricoeur: Fenomenológia és hermeneutika, <Edmund
Husserl Utószavával az Eszmékhez>, ford. Mezei B., Budapest:
Kossuth, 1977. Kant,
I.: Prolegomena minden leendő metafizikához,
amely tudományként léphet majd fel,
Budapest: Atlantisz, 1999. Mezei
B.: Vallásbölcselet, Gödöllő: Attraktor, 2004.
Bevezetés. Platón:
A lakoma (több kiadásban). |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás, képesség
stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elsajátította
és aktívan alkalmazni tudja az összetett tudományos problémákkal foglalkozó
dolgozatok elkészítéséhez szükséges módszertani ismereteket. < b style="mso-bidi-font-weight:normal">b) képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten
bemutatni. Képes
aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és
újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális,
természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. c) attitűdje Nyitott
arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más
területeken is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más
területeket is előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és
értékelje. Együttműködő
és befogadó mások álláspontjának tekintetében. Törekszik
az álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és
értelmezni. Nyitott
a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt. Törekszik
a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és
végrehajtására. Törekszik
saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül
további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új
képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására. Törekszik az a ktuális filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző
korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek elfogulatlan
értékelésére. d) autonómiája és
felelőssége Kezdeményez,
döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes
felelősséget vállal ezekért. Érdeklődik,
nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a
tudományok közötti párbeszéd során. Alapos
szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást,
valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket
igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen. A
filozófia területén szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb
összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges megfelelő
információkat beszerzi. Kutatási
módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein. Saját
tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az értékek felfogására és
értelmezésére törekszik |