Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Etikatörténet 2. (klasszikus német)
Tárgy kódja: BONET01300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Hankovszky Tamás
Tárgyleírás:

A tárgy feladata, hogy történeti és szisztematikus szempontokat egyaránt figyelembe véve ismertesse meg a résztvevőket a XIII. század végének és a XIX. század elejének német erkölcsi gondolkodásával, mindenekelőtt Kant, Fichte, Schelling és Hegel morálfilozófiájával. Az előadás megkísérli a tárgyalt alkotók egyéni törekvései mellett a többiekhez fűződő etikai kapcsolatát folytonos előre- és visszautalásokkal úgy bemutatni, hogy egy ellentmondásaiban is egységes morális filozófiatörténeti korszak rajza bontakozzék ki, amely erős szálakkal kötődik az európai etika egészéhez, és amely a jelenkori gondolkodást is nagymértékben befolyásolja. Ami a szisztematikus szempontot illet, kiemelt jelentőséghez jut a négy filozófus „etikája”.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Felkai Gábor: Fichte. Budapest, Kossuth, 1988. 180 o.

Gyenge Zoltán: Schelling élete és filozófiája. Gödöllő, Attraktor, 2005.253 o.

Hösle, Vittorio: Hegels System. Hamburg, Meiner, 1998. 709 o.

Röd, Wolfgang: Az újkor dialektikus filozófiája I. Debrecen, Latin betűk, 1996. 269 o.

Tengelyi László: Kant. Budapest, Kossuth, 1988. 173 o.

Vetö, Miklos: De Kant

a Schelling: les deux voies de l'idéalisme allemand, Tome I et II, (Krisis) Grenoble: Million, 1998-2000.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

A tanulói személyiség fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén

Képes a diákokban kiművelni az erkölcsi érzéket, a saját meggyőződés kifejezéséhez és a mások meggyőzéséhez és tiszteletéhez szükséges morális és intellektuális képességeket. Az erkölcsi fejlődés különböző szakaszaiban járó tanulóknak adekvát irányítást, támogatást tud adni a személyes értékrendjük és a konstruktív életvezetésük kialakításához.

Tanulói csoportok, közösségek alakításának segítése, fejlesztése terén

Ismeri az egyén és a társadalom életének etikai szempontból hangsúlyos területeit, képes ezeket megjeleníteni a tanulók sajátos világában.

Szaktudományi, szakmódszertani és szaktárgyi tudás terén

Szakmai ismereteit folyamatosan bővíti, követi az etikával kapcsolatos publikációkat, tájékozott a legújabb etikai kutatások körében.

A pedagógiai folyamat tervezése terén

Felkészült a kollektív munkában történő helyi tanterv készítésére, az önálló éves tematikus (tanmeneti) tervezésre, az óravázlatok készítésére.

A tanulási folyamat támogatása, szervezése és irányítása terén

Képes alkalmazni a kooperatív és interaktív pedagógiai módszereket. Felismeri a szóbeli és írásbeli kifejezőkés

zség tanulás-módszertani jellegzetességeit, javítani képes annak hibáit. Képes segíteni és irányítani a közös gondolkodást, a szabadon kibontakozó kulturált vitát, a termékeny morális kommunikációt.

A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén

Ismeri és alkalmazza a tudásellenőrzés, a képességmérés legkorszerűbb eredményeit, eszközeit.

   

A szakmai együttműködés és a kommunikáció terén

Ismeri a kapcsolódó műveltségi területek, rokon tantárgyak rendszerében előkerülő átfogó, integráló, morális kérdéseket. Képes a tantárgyak etikai kérdéseinek feldolgozására.

Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésre

Elkötelezett az erkölcstan és etika oktatása iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe