Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Iskolavezetői gyakorlatok
Tárgy kódja: BT-PSZ-1350
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: szintetizálja a vezetői felkészítés elméleti és gyakorlati óráin feldolgozott ismereteket, megerősítse azokat a vezetői képességeket és attitűdöket, amelyek az eredményes vezetői munkához szükségesek.

A főbb tematikai csomópontok:

  1. A köznevelési intézményvezetőkkel szembeni elvárások teljesítésének elméleti és gyakorlati vonatkozásainak szintetizálása
  2. A stratégiai tervezés, változások menedzselése, megvalósítási folyamatok,
  3. A tanulószervezetként való működés gyakorlata
  4. Az intézményi erőforrások (anyagi, személyi) hatékony és eredményes használata
  5. Az intézményirányítás gyakorlati feladatai, kérdései

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Jogszabályok:

A köznevelés rendszerét és a köznevelési intézmények működését szabályozó jogszabályok

Kötelező irodalom:

-        Klein Balázs – Klein Sándor: A szervezet lelke – Edge 2000 Kiadó Kft, 2006

-      

Barbara MacGilchrist – Kate Myers – Jane Reed: A sikeres iskola- Az intelligensen működő szervezet- Műszaki KK, Budapest, 2011

-        Bertie Everard- Geoffrey Morris: Hatékony iskolavezetés, KÖVI Szeged, 2001

Ajánlott irodalom:2-3 cím, könyvészeti adatai, internetes elérése

-        Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia – Edge 2000 Kiadó kft, 2002

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a)    tudása

-      Ismeri a köznevelés rendszerét és a köznevelési intézmények működését szabályozó jogszabályokat.

-  Ismeri az intézményvezetés elméleti problémáit és a jellemző vezetési technikákat.

-  Ismeri az eredményes vezetői tervezés, szervezés, irányítás és ellenőrzés különböző módszereit.

b)   képességei<

/b>

-  Képes köznevelés rendszerét és a köznevelési intézmények működését szabályozó jogszabályokat értelmezni, a gyakorlatban alkalmazni.

-  Képes a különböző vezetői feladatok elvégzésére, értékelésére

-  Képes reflektív módon viszonyulni a vezetési stílusokhoz, döntésekhez.

c) attitűdje

-  Képviseli az együttműködés, a közös tanulás fontosságát.

-  Elkötelezett a komplex gondolkodás és problémamegoldás mellett.

an>

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe