Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Matematikai foglalkozások tervezése
Tárgy kódja: BBLOP04900
Óraszám: N: 0/0/0, L: 5/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Barlanginé Salai Mariann
Tárgyleírás:

A hallgatók felkészítése óvodai foglalkozások vezetésére matematikai tartalmú, életszerű szituációkban.

Tevékenységen, megfigyelésen, játékon alapuló foglalkozásminták bemutatása a számtan, a geometria-mérések és a kombinatorika-valószínűség-statisztika témakörhöz kapcsolódóan.

Foglalkozástervezetek hallgatói elkészítése és bemutatása a számtan, a geometria-mérések és a kombinatorika-valószínűség-statisztika témakörhöz kapcsolódóan.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Perlai Rezsőné: A matematikai nevelés módszertana (206 oldal, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1997. ISBN 963 19 3226 5

Villányi Györgyné: Játék a matematika? (128 oldal, Tárogató Kiadó, Budapest, 1993. ISBN 963 8491 12 4

Zsámboki Károlyné: Bence világot tanul (146 oldal), Sopron, 2001. ISBN 963 9364 053

Ajánlott irodalom:

Török Tamás: Kombinatorikus feladatok és tanításuk 1-4. osztályban, (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2011.

Török Tamás: Valószínűségi játékok és statisztikai megfigyelések tanítása 1-4. osztályban, (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2012.

Török Tamás: Mérések és tanításuk 1-4. osztályban,(tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2012.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenc

iaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Tájékozott a digitális kultúrában, ismeri az óvodás korosztály digitális eszközökhöz való viszonyát és azok hatását a gyermeki személyiség fejlődésére.

Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

Él a digitális környezet adta fejlesztési lehetőségekkel.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.

Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rá

bízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe