Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Mediáció módszertana
Tárgy kódja: BMNNT07800M
Óraszám: N: 0/4/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szabóné Bánfalvi Katalin
Tárgyleírás:

A helyreállító szemlélet több megvalósítási modell keretében érvényesülhet. Ezeket a modelleket az különbözteti meg leginkább egymástól, hogy ki szervezi, ki vezeti a megbeszéléseket, milyen konfliktus típusokra fókuszálnak, milyen formai és jogi keretek között valósulnak meg; ennek megfelelően beszélhetünk békéltetésről, mediációról, konferencia típusú módszerről vagy kör modellről. Egyes kultúrák esetében, ha valakit sérelem ért, először az elkövetőhöz fordult, majd ha ez nem vezetett eredményre, a köztiszteletben álló személyek közösségéhet folyamodott. A resztoratív módszerek megértéséhez nem feltétlenül kell a törzsi világ távoli elméleteit kutatnunk. A keresztény eszmeiség és kultúra ugyancsak ismeri a konszenzuskeresés formáit.

A képzés során a hallgatók megtanulják, hogy hogyan alkalmazzák az egyes módszereket annak érdekében, hogy két (vagy több) egymásnak feszülő személy a folyamat végén, melynek ők aktív szereplői, konszenzusra tudjanak jutni egymással.

Az egyes modellek összetett és igen gazdag módszertani elemei, valamint jogszabályi beágyazódásuk egy központi célt szolgálnak, hogy megnyissák az utat a lelki kiengesztelődés lehetőségének, amely által a felek – valamint bizalomvesztést elszenvedő közösség (társadalom) – a megbékélés állapotára juthatnak.

A magyar jogrendszer és igazságszolgáltatás többféle módszert tesz alkalmazhatóvá, jelenleg a Magyarországi gyakorlatban leginkább a mediáció (közvetítés) módszer honosodott meg.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

SÁRINÉ SIMKÓ Ágnes (szerk.): Mediáció – közvetítői eljárások. Budapest, HVG-ORAC, 2012. ISBN  9789632581835

BARABÁS A. Tünde – WINDT Szandra: Mediáció

körben. Országos Kriminológiai Intézet, Kriminológiai Tanulmányok, 2014/51. https://www.okri.hu/images/stories/KT/kt51_2014_sec.pdf

BÉRCES Viktor: A resztoratív igazságszolgáltatási koncepció érvényesülésének lehetőségei büntetőügyekben – különös tekintettel a mediációra és annak hazai szabályozására. Iustum Aequum Salutare V. 2009/3.

https://szakcikkadatbazis.hu/doc/8123984

ÉLIÁS Eszter; GYENGÉNÉ NAGY Márta; JELES Judit; KISS Károly; KŐRÖS András; KRÉMER András: A bírósági közvetítésről – Mindenkinek. Budapest, HVG-ORAC, 2016. ISBN 9789632582986

FELLEGI Borbála: Helyreállító szemlélet a gyakorlatban: modellek Európában és Magyarországon. In: Prof. Dr. GÖNCZÖL Katalin (szerk.), A helyreállító igazságszolgáltatás európai jó gyakorlatai büntetőeljárásban Tanulmánykötet. Budapest, IRM 2010.

LOVAS Zsuzsa, HERCZOG Mária: Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés, Budapest, Wolterskluwer, 2019. ISBN 978 963 295 933 7

NAGY Ferenc: Jóvátétel - mint a konfliktusfeloldó büntető igazságszolgáltatás egyik formája. Magyar Kriminológiai Társaság, Kriminológiai Közlemények 1993/48.

KERTÉSZ Tibor és WAGNER Jenő János: Mediáció – a módszer alapja. In: BORBÍRÓ Andrea – KEREZSI Klára (szerk.) A kriminálpolitika és társadalmi bűnmegelőzés kézikönyve I., Budapest, IRM 2009. ISBN 978-963-88445-1-4

https://tettprogram.hu/sites/default/files/uploads/bm/tamop_tk_1_alt%2Bgyfk.pdf

GÖRGÉNYI Ilona: Kártalanítás vagy jóvátétel. Magyar Kriminológiai Társaság, Kriminológiai Közlemények, 1993/48. ISBN 978-963-8016-30-0

https://www.kriminologia.hu/files/kiadvany/2020/teljes_kotet.pdf

Órai jegyzetek.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a társadalomtudományokra jellemző adatgyűjtési, feldolgozási és értelmezési technikákat, és a politikai kutatás megkülönböztető sajátosságait.

Ismeri a nemzetközi politikai, gazdasági, jogi és társadalmi intézmények és folyamatok mélyebb összefüggéseit.

Helyreállító módszerek elsajátítása és alkalmazása, fogalmak pontos meghatározása és azok szakmai elkülönítése, igazságosság, méltányosság, értékek.

b) képességei

A munkafolyamatokat a felkészültségének megfelelő szinten irányítja, eredményesen együttműködik az intézményen belüli és kívüli partnerekkel.

Képes a változásokhoz alkalmazkodni, adaptációs koncepcióját el tudja fogadtatni munkatársaival és egyéb partnereivel is.

Probléma- felismerés és megoldás, konfliktusok orvoslása, jó kommunikáció, konszenzuskeresés, irányítás, támogató attitűd, vezetés, alázat.

c) attitűdje

Minden szervezeti, intézményi tevékenysége során felelős módon latba veti tudását és befolyását a minőségi munkavégzés elismertetése mellett.

Munkavégzési és társadalmi konfliktushelyzetekben önállóan és felelősen hozza meg döntéseit, következetesen képviselve a rábízottak érdekeit.

d) autonómiája és felelőssége

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

nemzetközi tanulmányok BMNT-XNT mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe