Tantárgy adatlapja
A tantárgy elsajátításának célja az orosz/lengyel nyelvű beszéd- és íráskészség továbbfejlesztése. A gyakorlatok súlypontját a beszélt és az írott nyelv elsajátíttatása képezi, amely az egymásra épülő témakörökhöz kapcsolódó szókincs és nyelvtan állandó bővítése, valamint az élőbeszédre különösen jellemző nyelvi struktúrák, gyakori mondattípusok és kifejezések automatizálása révén valósul meg. A nyelvi készségek elmélyítését célozzák meg a gyakorlati foglalkozások, a lexikai, stilisztikai ismeretek elsajátítását, valamint az írás- és fogalmazáskészség fejlesztését. A hallgatók elsajátítják az idiomatikus kifejezéseket. Az autentikus szövegek értésének fejlesztése hallás utáni gyakorlatokkal, valamint olvasott szöveg értését mérő feladatokkal történik. Továbbra is lényeges tényező a nyelvi reáliák és az őket hordozó kultúrák különbségének tudatosítása. A cél a felsőfokú nyelvtudás (C1) elérése. A végzős hallgatóknak képeseknek kell lenniük arra, hogy szóban és írásban megértsenek konkrét vagy elvont szövegeket, folyamatosan és természetes módon tudjanak az adott nyelven mind írásban, mind szóban kommunikálni, magyarra fordítani akár bonyolultabb szakmai és szépirodalmi szövegeket. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: – ??????????, ?., ???????????, ?.: ???? ? ??????. ????? ??????. – ?????-?????????, ????????, 2012. ISBN 978 5 86547 476 0 – ??????, ?. ?., ???????, ?. ?.: ????????? ? ?????. ????? ??? ?????????. ??????? ???????. – ??????, ??????? ???? ?????, 2014. ISBN 978588337327 – Agnieszka Burkat– Agnieszka Jasińska: Hurra! Po polsku 2, Kraków, 2010. Podręcznik studenta ISBN 9788360229545 – Agnieszka Burkat– Agnieszka Jasińska: Hurra! Po polsku 2, Kraków, 2010. Zeszyt ćwiczeń, ISBN 9788360229552 Ajánlott irodalom: – Terjéki Ildikó: FülSzöveg orosz hallás utáni szövegértés feladatok (B1–B2). Budapest, Akadémiai kiadó, 2014. ISBN 9789630594615 – ?????????, ?. ?., ??????, ?. ?.: ????????????? ????? ?? ???????? ????? ??? ????????????. II ???????????????? ???????. ????? ????????. ?????-?????????, ????????, 2008. ISBN 9785 865474661 – Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz: Hurra! Po polsku 3, Kraków, 2010. Podręcznik, ISBN 9788360229286 – Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz: Hurra! Po polsku 3, Kraków, 2010. Zeszyt ćwiczeń ISBN 9788360229293 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása – A felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga szintjének megfelelően ismeri az orosz/lengyel nyelvet. – Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. – Ismeri az orosz/lengyel közéletet és társadalmi életet. – Rendelkezik megfelelő orosz/lengyel nyelvi és lexikális tudással magas társalgási szinten. b) képességei – Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. – Véleményét képes a minimálisan szükséges szakmai-tudományos elvárások szerint megfogalmazni, valamint a korosztályának megfelelő szakmai fórumokon megvédeni. – Képes az orosz/lengyel nyelv érvényes nyelvi normarendszerének tiszteletben tartásával helyes szövegeket alkotni. – Képes folyamatosan, rugalmasan társalgást folytatni orosz/lengyel nyelven általános, személyes és közérdekű témákról. – Képes részletes, világos tájékoztatást adni, beszámolni személyes és közérdekű eseményekről. – Képes közérdekű témákkal kapcsolatban állást foglalni és érvelni, rendelkezik az ehhez szükséges alapvető társadalmi és kulturális háttérismeretekkel a célnyelvi ország vonatkozásában is. – Képes felsőfokon (C1) természetes, könnyed és közvetlen kapcsolatteremtésre orosz/lengyel nyelven. – Aktívan részt tud venni az ismert témákról folyó társalgásban, úgy, hogy közben kifejti a véleményét. – Képes felsőfokon (C1) írásban megfogalmazni a gondolatait, levelezni. c) attitűdje Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi. Törekszik orosz/lengyel nyelvtudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Etikai és szakmai felelősséget vállal az általa létrehozott szellemi termékekért, saját tudományos eredményeit meg tudja védeni. |