Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Oktatásirányítási gyakorlat 3.
Tárgy kódja: BT-PSZ-1330
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kormos József
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hazai köznevelési rendszer működését meghatározó jogszabályok gyakorlati alkalmazása, a köznevelési intézmény vezetését és szervezetét alakító általános és helyi sajátosságok megismerése és feldolgozása. A köznevelési rendszer minőségét és értékelését meghatározó tényezők megismerése.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Az intézmény, mint szervezet, hatékony, eredményes működés feltételrendszere
  2. A szervezeti kultúra jellemzői és a belső ellenőrzési folyamatok, a VIR rendszer
  3. A tanügyigazgatási ellenőrzés és a tanfelügyelet a gyakorlatban
  4. Az iskola-, és az egyes pedagógusok fejlesztése, értékelése
  5. Az intézményre vonatkozó mérési eredmények értelmezése

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Országos tanfelügyelet – kézikönyv általános iskolák számára (résztvevő saját intézménytípusának megfelelő) – negyedik, javított kiadás, Az Oktatási Hivatal által módosított, az emberi erőforrások minisztere által 2016. december 9-én jóváhagyott tájékoztató anyag. Hatályos 2017. január 1. napjától. (www.oktatas.hu)

-   

;      Önértékelési kézikönyv - kézikönyv általános iskolák számára (saját intézménytípusnak megfelelő) - harmadik, javított kiadás, Az Oktatási Hivatal által módosított, az emberi erőforrások minisztere által 2016. december 9-én jóváhagyott tájékoztató anyag. Hatályos 2017. január 1. napjától. (www.oktatas.hu)

Ajánlott irodalom:

-        Carol H Weiss: Értékelés, Országos Közoktatási Intézet, 2005. ISBN 963 682 553 X

-        A közoktatás minőségbiztosítása Európában 1-3. Válogatta, fordította, szerkesztette: Majzik Lászlóné, Új pedagógiai Szemle 1998/9, http://www.ofi.hu/tudastar/cseppben-tenger-090617-1, http://www.ofi.hu/tudastar/cseppben-tenger-090617, http://www.ofi.hu/tudastar/cseppben-tenger

-        Sinka Edit: Az OFSTED brit tanügyi felügyelet működése, 2008.TÁRKI-TUDOK Zrt. http://www.tarki-tudok.hu/file/kerekasztal/ofsted.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Ismerje a köznevelési rendszer azon szabályzóit, amelyek az intézmények működésére vonatkoznak.

- Ismerje a tanügyi és szakmai ellenőrzésre vonatkozó előírásokat.

b)   Képességei

-          Legyen képes a különböző kurzusokon megszerzett elméleti ismeretek összekapcsolására, szintetizálására.

-          Legyen képes a különböző dokumentumokból szerzett tudás alkalmazására, helyi implementációjára.

-          Legyen képes rendszerben gondolkodni, feltárni és átlátni az összefüggéseket, az egyes tényezők közötti kapcsolatokat

c)       Attitűd

-        Elkötelezett a külső ellenőrzést követő fejlesztő értékelés mellett.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe