Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Stratégiai tervezés
Tárgy kódja: BT-PSZ-1230
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: áttekinti a nevelés - oktatás különböző színterein szükséges tervezési eljárásokat és módszereket. Bemutatja a pedagógiai tervezés komplex jellegét, a különféle tényezők egymásra hatását (társadalmi, oktatáspolitikai szempontok, tudományos elvárások, nevelési célok, oktatási módszerek, a folyamatban résztvevő szereplők).

A főbb tematikai csomópontok:

  1. A stratégiai tervezés elmélete
  2. A stratégiai tervezés módszertana
  3. A stratégiai tervezés sajátosságai a köznevelési intézményekben
  4. Egy konkrét tervezési feladat elvégzése
  5. Az elkészült tervezési feladatok megbeszélése, értékelése

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-     Falus Iván (szerk.) (2007): Didaktika. VI-XII. fejezetek. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN: 9789631952964

-     Fodor László (2009): Didaktikai tevékenységek tervezése. rmpsz. ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2009/tavasz/03. pdf

-     Hoffmann Rózsa (2014): Mérföldkő után. Mit, miért? A köznevelés megújítása 2010-2014. Budapest, Kairosz Kiadó. ISBN:9789636627263

-     Hoffmann Rózsa (2005):Vezetés – pedagógusszemmel. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN: 9789631950717

Irányadó jogszabályok:

-     2011. évi CXC Nemzeti Köznevelési Törvény és 229/2012 (VIII. 28.) Kormányrendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról

-     20/2012.(VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

-     110/2012. (VI. 4.) Kormányrendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról és 51/2012 (XII. 21.) EMMI rendelet a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről

-     326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról

-     363/2012.(XII. 17.) Kormányrendelet az óvodai nevelés országos alapprogramjáról

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

tyle="margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height: normal;mso-hyphenate:none;text-autospace:ideograph-other">a) tudása

-     Ismerjék a magyar köznevelés/közoktatás rendszerének működését meghatározó jogi kereteket, a rendszer-, intézmény- és csoportszintű szervezeti és tartalmi szabályozás terén.

-     Ismerjék a köznevelési/közoktatási rendszer céljait, felépítését, az ebből következő tervezési feladatokat.

-     Ismerjék a pedagógiai tervezés különféle dokumentumainak felépítését, a tervezés kritériumait.

b) képességei

-     Képesek legyenek a pedagógiai tervezést tágabb kontextusban értelmezni, a köznevelési/közoktatási rendszer sajátosságainak ismeretében.

-     Képesek legyenek a komplex tervezési feladatok elvégzésére.

-     Képesek legyenek szakszerűen alkalmazni a nevelési-oktatási folyamatban a pedagógiai vezető és a pedagógus kompetenciájába tartozó tervezési módszereket és eljárásokat.

c) attitűdje

-      Elkötelezettek legyenek a munkatársak bevonásával készülő tervezési gyakorlat mellett

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe