Tantárgy adatlapja
A terepgyakorlat célja speciális igényű célcsoportok
ellátást biztosító intézményrendszer megismerése, egy választott szakterület
ellátást felvállaló intézmény megismerése, és egy önállóan kidolgozott
esetleírás elkészítése. A terepgyakorlat tartalmát a gyakorlatra vonatkozó
elméleti, módszertani és jogszabályi háttér biztos ismerete adja. A hallgató
irányítással felméri az aktuális szakmai változásokat és kihívásokat, amelyet
szakmai kontextusba is képes elhelyezni. A gyakorlat során elengedhetetlen,
hogy a hallgatóknak folyamatos klienskapcsolata legyen. A hallgató alkalmazza
a korábban elméleti síkon megismert esetleírás szakmai kritériumait. A
hallgató a tereptanártól kapott információk, a klienssel való találkozás és a
dokumentáció alapján készíti el önállóan az esetleírást. Az esetleírásban
fókuszál a probléma sok szempontú felmérésének ismertetésére, a probléma
megfogalmazására, a probléma körülményeinek, valamint a problémamegoldó
folyamat tervezésére és a megvalósult lépéseinek ismertetésére. Az esetleírás
feltárja a probléma szociális kontextusát, bemutatja a segítő intervenciókat
és az elért eredményeket; az eset tényszerű leírása az események
sorrendjében: probléma – intervenciók – eredmény. A hallgató felvállalja
irányított munkafolyamatok ellátását, dokumentálását. A hallgató az általa
választott intézményt helyezze el a szociális vagy gyermekvédelmi
ellátórendszerben, adjon teljes körű bemutatást az intézményről és az ott
végzett szakmai munkáról, elemezze az intézmény Szervezeti és Működési
Szabályzatát, a szakmai programot és a házirendet. Az előző gyakorlatokon
szerzett tapasztalatokat beágyazva végezzen már önálló feladatokat is,
amelyeket egyeztet a tereptanárával és pontosan dokumentálja is azokat. A
hallgató önálló feladata, hogy készítsen egy esetleírást olyan kliensről,
akivel személyesen is találkozott, esetleg részt vett az esetkezelés valamely
lépésében. A hallgató által készített esetleírás tartalmazza: az
esetválasztás indoklását; azt, hogy mikor és milyen módon került kapcsolatba
esete alanyaival; az eset előzményeit, a kliensrendszer felméréséből származó
információkat, a probléma meghatározását, a beavatkozási terv bemutatását, az
eddig megtett intézkedéseket, illetve a további célokat és terveket. Az
írásbeli dolgozat terjedelme 5 - 10 gépelt oldal. A hallgatók gyakorlati
naplóban rögzítik a napi feladatokat, a megfigyelési szempontoknak megfelelő
információkat és adatokat, személyes észrevételeiket és tapasztalataikat,
véleményüket és szakmai dilemmáikat, amelyet szövegszerkesztett formában,
nyomtatva és összefűzve ad le. |
A szakmai gyakorlaton nyújtott hallgatói teljesítmény
értékelési módszerei |
? A tereptanár által kitöltött szöveges
értékelő lap (gyakorlat zárásakor előre megadott formanyomtatványon) ? A munkanapló (esetelemző órát tartó oktató)
értékelése (kiválóan megfelelt/megfelelt/nem felelt meg) ? A terepgyakorlati dolgozat:
intézménybemutatás + esetleírás (gyakorlat feldolgozó szemináriumi órát tartó
oktató) általi osztályzata 5 fokozatú skálán (szöveges értékeléssel is) ? Maximum 4 hiányzás elfogadott, több
hiányzás semmilyen igazolással nem elfogadható, és semmilyen többletmunkával
nem kiváltható! ? A gyakorlat feldolgozó szeminárium
abszolválásának feltétele: o a terepmunkára a tereptanári értékelés
legalább megfelelt (vagy ennél jobb) o a munkanapló értékelése legalább megfelelt
(vagy ennél jobb) o a terepgyakorlati dolgozat értékelése
legalább elégséges (vagy ennél jobb) o maximum 4 hiányzás. ? Ha bármelyik feltétel a fentiek közül nem
teljesített, akkor a szeminárium abszolválásának megtagadására kerül sor. A
szeminárium végső jegyében az esettanulmány értékelése a mérvadó. |