„A doktori iskola mindenkié lesz a társadalomtudományokon belül”

2024.07.01.

Hamarosan új doktori iskola indulhat el a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán, ugyanis folyamatban van a Társadalomtudományi Doktori Iskola akkreditációs eljárása. A Kar és az egyetem képzési palettáját bővítő fontos mérföldkőről a leendő doktori iskola, egyben a Szociológiai Intézet vezetője, Prof. Dr. Hidas Zoltán számolt be. 

Hamarosan új doktori iskola indulhat el a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán, ugyanis folyamatban van a Társadalomtudományi Doktori Iskola akkreditációs eljárása. A Kar és az egyetem képzési palettáját bővítő fontos mérföldkőről a leendő doktori iskola, egyben a Szociológiai Intézet vezetője, Prof. Dr. Hidas Zoltán számolt be. 

Miért alakul meg a doktori iskola? Milyen gondolat, cél hívta életre?

A „bölcsészkar” képzéseihez eddig is tartoztak doktori iskolák, kivéve a társadalomtudományi képzéseket. Régi törekvésünk volt, hogy ezek is folytatódjanak egy doktori iskolában, ami tulajdonképpen az igazi kifutása az egyetemi képződésnek.

Célunk, hogy a doktori iskolából olyan szakemberek kerüljenek ki, akik a mai összetett, szövevényes társadalmi viszonyokban el tudnak igazodni. Természetesen kitüntetett szempont, hogy ez megfeleljen egyetemünk küldetésnyilatkozatának is. Keresztény szempontú, a kereszténység emberképéhez igazodó képzést szeretnénk nyújtani, hogy a magyar és európai színtéren is tudjunk olyan elemzéseket készíteni, diagnózisokat adni, és esetleg megoldásokat is javasolni, amelyek összhangban állnak ezzel a bibliai emberképpel. Úgy gondolom, ez egy sajátos különlegesség, és gazdagítja a mai felsőoktatási palettát.

Nagyon szívesen vállaltam el ezt a felkérést a vezetésre, én magam a kezdettől fogva nagyon tágan gondolkodom a szociológiáról, ez a doktori iskola mindenkié lesz a társadalomtudományokon belül. Ez egy fontos lépés az egyetem életében.

Kik jelentkezhetnek a doktori képzésre, milyen előképzettségű hallgatókat várnak?

A doktori iskola a társadalomtudományi szakokat szólítja meg. Szűkebben van ugyan egy tudományterületi besorolása: szociológiai tudományokhoz tartozik, ugyanakkor minden társadalomtudományi szakon végzett hallgatót várunk, hiszen a szociológia befogadó a kommunikáció- és médiatudományok felé, a politikatudomány felé. Így, teljes egyetértésben ezeknek a szakoknak a vezetőivel és a kari vezetéssel, úgy döntöttünk, hogy hivatalosan ez egy szociológiai tudományághoz tartozó doktori iskola lesz, de lefedi a teljes társadalomtudományi képzést.

Sőt, a bölcsészettudományok területéről is jelentkezhetnek jelöltek. Itt vannak bizonyos feltételek, a legfontosabb, hogy amikor tématervet ír a jelölt, annak szociológiai jellegűnek kell lennie: például, ha irodalom vagy történelem szakon végzett, olyan témát vagy szempontot kell találnia, mely ide kapcsolja. Ezen kívül előírhatunk az illető számára kiegészítő tárgyakat, amelyeket el kell végeznie a doktori képzés során. Úgy vélem, nagyon tág a fogadói körünk. Amikor szociológiára gondolunk, nagyon sokszor számokra és statisztikákra asszociálunk, de ennél sokkal gazdagabb ez a világ. Mert a kultúrát teremtő és folytató élő embernek a világa, amelyet megismerni szeretnének ezek a kutatások.

Hol tart jelenleg az akkreditációs folyamat? Mikor indulhat el az oktatás a doktori iskolában?

Ez egy meglehetősen hosszú folyamat, nagyon sok feltételnek kell eleget tennünk, rendkívüli mennyiségű szabályzatot kellett kidolgoznunk, továbbá előre biztosítanunk kell a későbbi minőségbiztosítási rendszert. Körülbelül másfél éve sokan és sokat dolgoztunk ezen. Februárban adtuk be kérelmünket a Magyar Akkreditációs Bizottságnak. Július elején érkezik az egyetemre a látogatóbizottság, amely elsősorban a törzstagokkal és az oktatókkal fog konzultálni. Emellett az akkreditációs kérelmünket kiadják bírálóknak is. Úgy tűnik, még idén megszülethet a döntés, és jövő ősszel elindulhat a doktori képzésünk.

Milyen nemzetközi egyetemekkel, kutatóintézetekkel vannak folyamatban egyeztetések a doktori iskolával kapcsolatban?

A doktori iskolában most is megtalálhatóak már külföldi, nemzetközi kapcsolatok, elsősorban olyan személyek, akik vállalták, hogy ebben a képzésben tanítani fognak. Az egyik ilyen pólus Németország, ahol olyan jellegű doktori iskolák működnek, amelyekhez hasonlítani fog a miénk is. A másik pólusunk pedig a katolikus felsőoktatási intézmények doktori iskolái. Itt még sok tervünk van, kapcsolatfelvételek is zajlanak. Hosszabb távon mindenképpen előnyös lenne, ha a hallgatók részben külföldön is kutathatnának. Az említett nemzetközi doktori iskolák mindegyikének az a szempontja, ami a miénknek is: egy olyan társadalomtudományos szellemiség, amit a kultúra szóval is összefüggésben hoznék, és ez szintén kapcsolódik a bibliai emberképhez.

A kultúratudományokat ma Magyarországon leginkább az irodalomtudományokkal szokták összefüggésbe hozni, de eredetileg a kultúratudományok a szociológiához kapcsolódóan bontakoztak ki. Ide nemcsak azok a tudományok tartoznak, amelyeknek a nevében is megjelenik – mint a kulturális antropológia –, hanem ez inkább egy szemléletmód: azt jelenti, hogy az ember mindig kultúrlény. És kulturálisan, tehát valamiképpen a világot értelmezve éli az életét is, akkor is, amikor politikát vagy gazdaságot művel. Ezek azok az értelmezési folyamatok, amelyekhez a társadalomtudományok kapcsolódnak, és akármilyen törvényszerűségeket vagy szabályszerűségeket fedeznek fel, ezek mindig az emberi élet kulturális dimenzióira vonatkoznak. Az értelmezés nagyon fontos tevékenysége nemcsak az embernek, hanem ezeknek a tudományoknak is. Ez nem feltétlenül egy általánosan elterjedt szempont a társadalomtudományokban, ez is valamiképpen a mi sajátos nézőpontunk. Vannak olyan iskolák, megközelítések, amelyek kizárólag magas szintű, az embertől jóformán független mechanizmusokat vélnek látni a világban, és nagyon értékes felfedezéseket is tesznek ezen az úton. De mi mindig az emberből indulunk ki. És ezek az iskolák is – vagy azért, mert katolikus egyetemekhez tartoznak, vagy azért, mert a szociológiáról ilyen felfogásuk van – így közelítenek a társadalmi világhoz, a legnagyobb szerkezetekhez is.

Milyen konferenciákat terveznek a potenciális hallgatók részére?

Őszre szervezünk egy workshopot, meghívásunkat elküldtük olyan végzett hallgatóinknak, akikről tudjuk, hogy szeretnének a Pázmányra társadalomtudományi doktori képzésre jönni, sokan várják, hogy megnyíljon ez a lehetőség. Én magam hat egykori hallgatómat is meg tudtam szólítani, mindannyian rögtön lelkesedtek és jelentkeztek is a workshopra, de várjuk még a további jelentkezőket is. A többi szakról szintén ismernek a kollégáim érdeklődő doktoranduszjelölteket, korábban és a most végző hallgatók körében is. Tehát komoly múltja van ennek az igénynek hallgatói részről is. Ez a workshop egy nagyszerű felütése lesz ennek az ügynek, ami a szélesebb nyilvánosságnak való megjelenésünket is jelenti. 

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe