Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a
fogyatékos, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyeztű, valamint
tehetséges gyermekek pszichés problémáit. Észleljék a biológiai alapfunkciók
zavarait (alvás- és evészavarok), a szorongásos rendellenességek (fóbiák,
kényszerbetegség) tüneteit. Kellő ismeretekkel rendelkezzenek az intézményes
segítségnyújtás színtereiről, az óvoda- és iskolapszichológusi munkáról, a
nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységéről. Főbb tematikai csomópontok: 1.
Fogyatékosok mentális problémái 2.
Hátrányos és halmozottan
hátrányos helyzetű gyermekek lélektana 3. Tehetségesek pszichológiá ja |
||
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
||
Kötelező irodalom: -
Zászkaliczky Péter (szerk.): "... önmagában véve
senki sem... " Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola. 2002 -
Bodrogai Tibor – Pápay Nikolett – Soltész
Éva – Vaskó Györgyné: Sajátos nevelési igényűek pedagógiája és
pszichológiája. Szent István Társulat. Budapest. 2012 Ajánlott irodalom: -
Illyés Gyuláné – Illyés Sándor:
Gyógypedagógiai pszichológia. Akadémiai Kiadó. Budapest. 1987 -
Bank Éva: Pszichés és viselkedési problémák
megjelenése enyhén értelmi fogyatékos gyermekek körében. Gyógypedagógiai szemle, 2016.
(44. évf.) 1. sz. 15-30. old. http://epa.oszk.hu/03000/03047/00071/pdf/EPA03047_gyosze_2016_1_015-030.pdf -
Perlusz Andrea (szerk.): A pszichoszociális
fogyatékossággal élő személyek társadalmi helyzetét feltáró országos
kutatásról. A Gyógypedagógia Fejlesztéséért Alapítvány. 2017. http://www.eltereader.hu/media/2018/09/ELTE_2018_Kutatasi_beszamolo_READER.pdf
|
||
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
||
Tudása: -
A hallgató ismeri a különleges
bánásmódot igénylő gyermekek pszichés terhelését, a környezet és az oktatási
intézmények lelkileg gyakorolt nyomásának következményeit. Képességei: -
n>Törekszik a tanulók egyéni
sajátosságait figyelembe venni, tiszteletben tartja a tanulók személyiségét. Attitűdje: -
Érzékeny a hátrányos társadalmi
helyzetből, a szegénységből, az előítéletektől övezett kisebbségi létből
fakadó nehézségekre. |