Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek pszichológiája
Tárgy kódja: BT-PSZ-4430
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 1
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a fogyatékos, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyeztű, valamint tehetséges gyermekek pszichés problémáit. Észleljék a biológiai alapfunkciók zavarait (alvás- és evészavarok), a szorongásos rendellenességek (fóbiák, kényszerbetegség) tüneteit. Kellő ismeretekkel rendelkezzenek az intézményes segítségnyújtás színtereiről, az óvoda- és iskolapszichológusi munkáról, a nevelési tanácsadó és a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységéről.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Fogyatékosok mentális problémái

2.       Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek lélektana

3.       Tehetségesek pszichológiá

ja

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-         Zászkaliczky Péter (szerk.): "... önmagában véve senki sem... " Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola. 2002

-         Bodrogai Tibor – Pápay Nikolett – Soltész Éva – Vaskó Györgyné: Sajátos nevelési igényűek pedagógiája és pszichológiája. Szent István Társulat. Budapest. 2012

Ajánlott irodalom:

-         Illyés Gyuláné – Illyés Sándor: Gyógypedagógiai pszichológia. Akadémiai Kiadó. Budapest. 1987

-         Bank Éva: Pszichés és viselkedési problémák megjelenése enyhén értelmi fogyatékos gyermekek körében. Gyógypedagógiai szemle, 2016. (44. évf.) 1. sz. 15-30. old.

http://epa.oszk.hu/03000/03047/00071/pdf/EPA03047_gyosze_2016_1_015-030.pdf

-         Perlusz Andrea (szerk.): A pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek társadalmi helyzetét feltáró országos kutatásról. A Gyógypedagógia Fejlesztéséért Alapítvány. 2017.

http://www.eltereader.hu/media/2018/09/ELTE_2018_Kutatasi_beszamolo_READER.pdf

-          Czeizel Endre: A tehetség genetikai alapjai. Tehetség, 2015. (23. évf.) 4. sz. 23-33. old.

http://www.educentrum.hu/data/Tehetsegujsag_2015_4.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-        A hallgató ismeri a különleges bánásmódot igénylő gyermekek pszichés terhelését, a környezet és az oktatási intézmények lelkileg gyakorolt nyomásának következményeit.

Képességei:

-       

n>Törekszik a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe venni, tiszteletben tartja a tanulók személyiségét.

Attitűdje:

-        Érzékeny a hátrányos társadalmi helyzetből, a szegénységből, az előítéletektől övezett kisebbségi létből fakadó nehézségekre.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe