Tantárgy adatlapja
A
pedagógia elméletét és gyakorlatát rendszerbe foglaló és feldolgoztató, a
hallgatók későbbi tájékozódását segítő és kurzusait is megalapozó, bevezető
jellegű szeminárium. Főbb témakörei: a pedagógia
fogalma és fejlődése, a nevelés és az oktatás; a pedagógia céljai, módszerei
és lehetőségei; a pedagógia mint tudomány és gyakorlat, társtudományok, a
pedagógiai gyakorlat társadalmi-gazdasági kapcsolatrendszere; a pedagógia
társadalmi-történeti kihívásai és összefüggései; A pedagógiai folyamat külső
szabályozása, oktatáspolitikák; család-közösség – nevelő-oktató intézmény; a
pedagógus és a pedagógiai kommunikáció; a keresztény pedagógia keretei és
feladatai. A hátrányos helyzetű gyermekek nevelése, a befogadó iskola, az
integráció pedagógiája. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Gloviczki Zoltán: Bevezetés a pedagógiába. Budapest,
PPKE BTK 2015. ISBN: 978 963 308 241 6 A köznevelést/közoktatást meghatározó
aktuális törvény, illetve a Nemzeti alaptanterv hatályos szövege Ajánlott irodalom: Giussani, Luigi (ford.: Kisdi Ágnes): A nevelés
kockázata (Pázmány Könyvek 5).
Budapest, Szent István Társulat 2005. ISBN: 963 361738 3 Szabó Éva: Szeretettel és szigorral. Az
iskolai nevelés problémái. Budapest, Akadémiai Kiadó 2006. ISBN: 963
058377 1 Halász Gábor: Az oktatási rendszer.
Budapest, Műszaki Könyvkiadó 2001. ISBN: 9789631627695 http://halaszg.ofi.hu/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm Vajda Zsuzsanna - Kósa Éva: Neveléslélektan. Budapest, Osiris Kiadó
2005. 46-107., 147-216., 281-358. ISBN: 963 389728 9 Balázs Éva - Kocsis Mihály – Vágó Irén (szerk.): Jelentés a
magyar közoktatásról 2010. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
ISSN: 1219 8692 OECD
jelentések az oktatás és nevelés világáról http://www.oecd.org/education/ |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Alkalmasság a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésé re, fejlesztésére Alkalmasság a pedagógiai folyamat tervezésére Alkalmasság a tanulók műveltségének, készségeinek és
képességeinek fejlesztésére Alkalmasság az egész életen át tartó tanulást
megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztésére Alkalmasság a tanulási folyamat szervezésére és
irányítására Alkalmasság a pedagógiai
értékelésre |