Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az oktatásfejlesztés politikái
Tárgy kódja: BMNSZ37400M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Török Balázs Győző
Tárgyleírás:

A kurzus a társadalomfejlesztést célzó közpolitikák és az oktatási rendszer kapcsolatát mutatja be rendszerelméleti alapokon. Az oktatásfejlesztés közpolitikai eszközrendszerének kimunkálását és bővülését  kronologikus áttekintésben bemutató kurzus eltérő gazdasági fejlettségű országok közpolitikáinak alakulását is ismerteti. A nemzetközi kitekintést biztosító kurzus célja az is, hogy a „Globális Délt” érintő oktatásfejlesztési politikák problémavilágát bemutassa.A nemzeti szintű közpolitikák mellett betekintést enged azoknak a nemzetközi szervezeteknek az oktatásfejlesztést célzó tevékenységeibe, melyek szupranacionális szinten teremtik meg az oktatási rendszerek fejlesztésének kontextusát.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Qiu, Zhiqi (2023): The development direction of educational leadership in the context of globalization. In JEER 2 (1), pp. 69–73. DOI: 10.54097/jeer.v2i1.5416.

Colombo, Maddalena (2020): The Religious Dimension in Plural Schools: Institutional, Relational and Strategic Issues. In Laura Zanfrini (Ed.): Migrants and religion. Paths, issues, and lenses a multidisciplinary and multi-sited study on the role of religious belongings in migratory and integration processes. Leiden, Boston: Brill, pp. 655–676. ISBN 9789004429444

Kools, Marco; Stoll, Louise; George, Bert; Steijn, Bram; Bekkers, Victor; Gouëdard, Pierre (2020): The school as a learning organisation: The concept and its measurement. In Eur J Educ. DOI: 10.1111/ejed.12383.

Da Cruz Martins, Susana; Capucha, Luís; Sebastiao, Joao (2019): School Autonomy Organization and Performance in Europe. A comparative analysis for the period from 2000 to 2015. ISBN 978-972-8048-46-4

Török, Balázs (szerk.): Oktatáspolitikai modellek és elemzések, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015, ISBN 9636828646

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításá

;hoz a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri és érti azokat a társadalmi problémákat, amelyek meghatározzák a szociológiai gondolkodás meghatározó tendenciáit.

Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.

Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.

b) képességei

Képes eligazodni a társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében.

Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematikus összeállítások figyelemmel kísérésére.

Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására.

c) attitűdje

Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.

Nyitott és elkötelezett a nemzetközi szakmai együttműködések iránt.

Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.

A tudományos szemléletmódok iránti megbecsülés elve alapján tevékenykedik, és nyitott a különböző megközelítési és értelmezési módokra.

A tudományos korrektség elve alapján jár el.

d) autonómiája és felelőssége

Személyes felelősséggel tartozik a szociológus mesterség szakmai és etikai szabályainak betartásáért, a szociológus szakma integritásának megőrzéséért.

Elkötelezetten képviseli a szakmai érdekeket.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociológia BMNT-XSZ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe