Tantárgy adatlapja
A gyermekirodalom, mint a személyiségfejlesztés eszköze.
A gyermekirodalom felosztása a gyermekek életkora szerint.
Az olvasás megszerettetésének módszertana. A házi olvasmányok tanításának elmélete és gyakorlata.
A világ gyermekirodalmának legfontosabb tendenciái: a fantázia és a valóság világa.
A magyar gyermekirodalom kezdetei és története 1945-ig.
Gyermeklíra 1945 után.
Az 1945 utáni gyermekpróza legnagyobb művei.
Napjaink gyermekkönyvei, gyermekirodalom-kritika.
Átmeneti műfajok: képregények, megfilmesítések, számítógépes játékok.
A tanítói módszertan bővítése: zene, tánc, képzőművészet, drámapedagógia eszközeinek használata. Kreatív írásgyakorlat.
Konkrét művek közös feldolgozása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Boldizsár Ildikó: Meseterápia. Akadémiai Kiadó, Bp., 2011.
Lovász Andrea: Navigátor. Cerkabella Könyvkiadó, Bp., 2010.
Boldizsár Ildikó: Mesepoétika. Akadémiai Kiadó, Bp., 2004.
Komáromi Gabriella: A gyermekkönyvek titkos kertje. Pannonica, Bp., 1998.
Komáromi Gabriella: Gyermekirodalom. Helikon, Bp., 1999.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a 6-12 é
;ves gyerekek személyiségének kibontakoztatását megalapozó tudományos elméleteket, az első hat iskolaévnek a személyiség formálódásában és az élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben betöltött szerepét.
b) képességei
Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.