Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gyógypedagógiai alapismeretek
Tárgy kódja: BT-PSZ-4230
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók ismereteket kapnak a gyógypedagógia tudományáról és gyógypedagógiai gyakorlat területéről

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Gyógypedagógia és a gyógypedagógiai pszichológia tudományelméleti alapjait.

2.       A fogyatékosságok fajtáit, a fogyatékos személyek gyógypedagógiai és pszichológiai jellemzőit.

3.      

tyle="mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:HU">Érzékszervi (hallás, látás) fogyatékosok, mozgásfogyatékosok.

4.       Értelmi fogyatékosok, beszédfogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok.

5.      Tanulásban akadályozott, tanulási zavart, tanulási nehézséget mutató gyermekek.

6.       Viselkedési rendellenességet mutató gyermekek, fiatalok (figyelemzavar, hiperaktivitás, stb.).

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve aján

lott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Gergely Jenő (2005) A gyógypedagógia pedagógiai-pszichológiai kérdéseiről. APC Stúdió.

-        Gordosné Szabó Anna (2012) Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.

-        Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar. Budapest.

Ajánlott irodalom:

-        Nagy Beáta (2007) Pszichoterápia és rehabilitáció a gyermekellátásban a speciális szükségletű gyermekkel végzett vizsgálatok tükrében. Didakt Kft. Debrecen.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-    Ism

eri a fogyatékosságok tüneteit, okait, kialakulását

-    Ismeri a különbözőfogyatékosságok kezelésének jellemzőit

-    Ismeri a különböző rehabilitációs lehetőségeket

-    Ismeri a fogyatékosságok speciális igényeit és segítő eljárásait.

b) képességei

-        Képes felismerni a különböző gyógypedagógiai kórképeket.

c) attitűdje

-        Elkötelezett a különböző fogyatékosságok felismerésében és kezelésében

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe