Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja: A hallgatók ismereteket kapnak a gyógypedagógia tudományáról és
gyógypedagógiai gyakorlat területéről Főbb
tematikai csomópontok: 1.
Gyógypedagógia és a gyógypedagógiai pszichológia
tudományelméleti alapjait. 2.
A fogyatékosságok fajtáit, a fogyatékos személyek
gyógypedagógiai és pszichológiai jellemzőit. 3.
tyle="mso-bidi-font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-language:HU">Érzékszervi (hallás, látás) fogyatékosok,
mozgásfogyatékosok. 4.
Értelmi fogyatékosok, beszédfogyatékosok, autisták,
halmozottan fogyatékosok. 5.
Tanulásban akadályozott, tanulási zavart, tanulási
nehézséget mutató gyermekek. 6.
Viselkedési
rendellenességet mutató gyermekek, fiatalok (figyelemzavar, hiperaktivitás,
stb.). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve aján lott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Gergely
Jenő (2005) A gyógypedagógia
pedagógiai-pszichológiai kérdéseiről. APC Stúdió. -
Gordosné
Szabó Anna (2012) Bevezető általános
gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. -
Illyés
Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai
alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Budapest. Ajánlott
irodalom: -
Nagy Beáta
(2007) Pszichoterápia és rehabilitáció
a gyermekellátásban a speciális szükségletű gyermekkel végzett vizsgálatok
tükrében. Didakt Kft. Debrecen. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ism eri a
fogyatékosságok tüneteit, okait, kialakulását - Ismeri a
különbözőfogyatékosságok kezelésének jellemzőit - Ismeri a
különböző rehabilitációs lehetőségeket - Ismeri a
fogyatékosságok speciális igényeit és segítő eljárásait. b) képességei -
Képes
felismerni a különböző gyógypedagógiai kórképeket. c) attitűdje -
Elkötelezett a különböző fogyatékosságok
felismerésében és kezelésében |