Tantárgy adatlapja
Az előadáshoz, annak átfogó jellegéhez kapcsolódva, az egyes művekkel, életművekkel, az irodalmi jelenségekkel, műfajokkal és folyamatokkal való aktív, értelmezői viszony kialakítása a szemináriumok célja. Konkretizálja az irodalomelméleti és irodalomtörténeti kurzusok általános megfigyeléseit az adott korszak vonatkozásában. Lehetőséget tesz a műközpontú, a finomabb, az árnyaltabb, a kreatívabb megközelítésre.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
FÓRIZS Gergely, „Álpeseken Álpesek emelkednek”. A képzés eszménye Berzsenyi elméleti szövegeiben, Bp., Universitas, 2009. ISBN 978-963-9671-26-3
SZABÓ G. Zoltán, Kölcsey Ferenc, Pozsony, Kalligram, 2011. ISBN 978-80-8101-426-0
KERÉNYI Ferenc, Petőfi Sándor élete és költészete, Bp., Osiris, 2008. ISBN 978963389983 0
MARGÓCSY István, Petőfi-kísérletek, Pozsony, Kalligram, 2011. ISBN 978-80-8101-481-9
SZAJBÉLY Mihály, Jókai Mór, Pozsony, Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-313-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő saj
átosságait.
Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén
Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni.
Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.