Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Módszertani vizsgálatok régészeti leletek eredet kérdéséről
Tárgy kódja: BMNTR03500M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Vass Lóránt
Tárgyleírás:

A múzeumi gyűjtőtevékenység során gyakran merül fel a nem ásatásból származó tárgyak esetében eredetiség kérdése, és ezzel is összefüggésben egyes problematikus tárgyak és épített emlékek kronológiai kérdései. A tantárgy esettanulmányok segítéségével mutatja be a régészeti jellegű műtárgyhamisításokat, a római császárkori tárgyak hitelességének speciális kérdéseit. Mennyiben tekinthetők a tárgyak eredetinek és milyen jellemzői vannak a hamisításoknak, és ami hasonlóan fontos és gyakran előkerülő téma: a téves értelmezések kérdése.

1. A római tárgyak gyűjtésének történet

2. Humanista és későbbi felirat-hamisítások

3. A szőnyi csonthamisítások

4. Jankovics Miklós feliratos tárgyai

5. Az „exarcha kincse”

6. Rekeszzománc-hamisítások és a Monomachos ó-korona kérdése

7. Asztallapok és ereklye-oltárok

8. Niklovics Károly tevékenysége

9. Hamis és tévesen keltezet bronztárgyak

10. Hamis és tévesen keltezet kőfaragványok

11. Épületkeltezések és funkció-meghatározásuk pro problematikája

12. Összefoglalás és értékelés

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Eberhard, P.: Die falsche Göttin, Geschichte der Antikenfälschung, Leipzig 1962.

Tóth E: Römische - und Silbergegenstände mit Inschriften im Ungarischen Nationalmuseum. Goldringe FolArch 30, 1979, 157-184.

Kovács É: Athéné helyett Malvin? Egy „bizánci” nő a Magyar Nemzeti Múzeumban, in: Történelem – kép. Szemelvények a múlt és a művészet kapcsolatából Magyarországon, Mikó Á- Sinkó K, szerk. Budapest 2000, ISSN 0231- 2387, 454-463

Kiss E, Újabb eredmények a Monomachos korona kutatásában? Folia Archaeologica 46, 1997, 125-164 ISSN 0133-2023 -

Ajánlott irodalom:

Történelem – kép. Szemelvények a múlt és a művészet kapcsolatából Magyarországon, Mikó Á- Sinkó K, szerk. Budapest 2000, ISSN 0231- 2387 tanulmányai: III. Az ókor hagyatéka, 231-275.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.

Átfogó ismeretekkel rendelkezik szakterületének hagyományos és elektronikus forrásairól, publikációiról, adatbázisairól és bibliográfiáiról.

style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban.

b) képességei

Képes a kor követelményeinek megfelelő tudományos színvonalon önállóan vezetni régészeti felderítést és ásatást.

Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.

Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.

Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.

Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.

A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.

Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.

Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.

c) attitűdje

Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.

Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.

Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációj

ában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.

Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.

Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BMNB-XTR mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe