Tantárgy adatlapja
A múzeumi gyűjtőtevékenység során gyakran merül fel a nem ásatásból származó tárgyak esetében eredetiség kérdése, és ezzel is összefüggésben egyes problematikus tárgyak és épített emlékek kronológiai kérdései. A tantárgy esettanulmányok segítéségével mutatja be a régészeti jellegű műtárgyhamisításokat, a római császárkori tárgyak hitelességének speciális kérdéseit. Mennyiben tekinthetők a tárgyak eredetinek és milyen jellemzői vannak a hamisításoknak, és ami hasonlóan fontos és gyakran előkerülő téma: a téves értelmezések kérdése. 1. A római tárgyak gyűjtésének történet 2. Humanista és későbbi felirat-hamisítások 3. A szőnyi csonthamisítások 4. Jankovics Miklós feliratos tárgyai 5. Az „exarcha kincse” 6. Rekeszzománc-hamisítások és a Monomachos ó-korona kérdése 7. Asztallapok és ereklye-oltárok 8. Niklovics Károly tevékenysége 9. Hamis és tévesen keltezet bronztárgyak 10. Hamis és tévesen keltezet kőfaragványok 11. Épületkeltezések és funkció-meghatározásuk pro problematikája 12. Összefoglalás és értékelés |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Eberhard, P.: Die falsche Göttin, Geschichte der Antikenfälschung, Leipzig 1962. Tóth E: Römische - und Silbergegenstände mit Inschriften im Ungarischen Nationalmuseum. Goldringe FolArch 30, 1979, 157-184. Kovács É: Athéné helyett Malvin? Egy „bizánci” nő a Magyar Nemzeti Múzeumban, in: Történelem – kép. Szemelvények a múlt és a művészet kapcsolatából Magyarországon, Mikó Á- Sinkó K, szerk. Budapest 2000, ISSN 0231- 2387, 454-463 Kiss E, Újabb eredmények a Monomachos korona kutatásában? Folia Archaeologica 46, 1997, 125-164 ISSN 0133-2023 - Ajánlott irodalom: Történelem – kép. Szemelvények a múlt és a művészet kapcsolatából Magyarországon, Mikó Á- Sinkó K, szerk. Budapest 2000, ISSN 0231- 2387 tanulmányai: III. Az ókor hagyatéka, 231-275. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal. Átfogó ismeretekkel rendelkezik szakterületének hagyományos és elektronikus forrásairól, publikációiról, adatbázisairól és bibliográfiáiról.
style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban. b) képességei Képes a kor követelményeinek megfelelő tudományos színvonalon önállóan vezetni régészeti felderítést és ásatást. Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására. Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére. Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit. Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani. A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása. Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása. Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése. c) attitűdje Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére. Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult. Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációj ában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit. Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását. Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt. Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit. |