Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Műelemzés 2.
Tárgy kódja: BBNSM40500
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szipőcs Krisztina Tünde
Tárgyleírás:

A szeminárium célja a hallgatók bevezetése a műelemzés módszerébe általános módszertani elvek megismertetése és gyakorlati példák révén. Az elméleti bevezetést követően a hallgatók önálló műelemzéseket dolgoznak ki és ismertetnek a többiekkel, ezzel párhuzamosan az oktató alaposabb bevezetést nyújt a szemeszter példáit szolgáltató művészettörténeti emlékanyagba. A szeminárium lényege a módszert megismertetése, ezért a példaként használt emlékanyag (korszak, tárgycsoport) szemeszterenként ill. előadónként változik. Lehetőség szerint olyan tárgycsoportot választunk, amelynek emlékei fellelhetők hazai (leginkább budapesti) múzeumokban, így a hallgatóknak lehetőségük nyílik a tárgyak közvetlen megfigyelésére és az elemzéseket bemutató órák egy része is a tárgyak közelében, múzeumi környezetben rendezhető.

A 25 legfontosabb telező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Gombrich, E. H., Művészet és illúzió: a képi ábrázolás pszichológiája, Budapest, Gondolat, 1972.

Az ikonológia elmélete. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) Szerk.: Pál József JATEPress, Szeged, 1997..

Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése. Ford.: Bacsó Béla – Rényi András. (Egyetemi könyvtár) Budapest: Corvina, 1998.

Rényi András: A művészettörténeti megértésről. Világosság (2004) 79-82.

A további olvasmányok az aktuális szemeszter tematikához illeszkednek.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakíhoz a tantárgy jellemzően, érdemben hozzárul

a) tudása

- Ismeri az elméleti problémafelvetés és probmamegoldás hagyományos és mai ltozatait, és jártasságot szerez a problék szakszerű kezelének gyakorlataiban.

b) pességei

-pes argumentumok azonosíra, átgondolára, valamint ezeknek észóban és ísban vázlatos vagy részletes bemutatára.

- pes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő ísbeli és szóbeli prezentációra.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe