Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nyelvek érintkezése
Tárgy kódja: BBNRS19300
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: spanyol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete
Tárgyfelelős oktató: Rózsavári Nóra
Tárgyleírás:

 

A tantárgy a nyelvek közötti hatásokat, átfedéseket, kulturális hatásokat, a nyelvi kapcsolatokat és összehasonlításokat vizsgálja. Célja, hogy a hallgatók megértsék, hogyan befolyásolják egymást a nyelvek, és hogyan nyújtanak inspirációt a nyelvi fejlődéshez.

Témák:

A beszélő, mint központi fogalom, a beszélőknek a beszédközösségben játszott szerepe, az egyes beszélők nyelvi viselkedése. A változás folyamata, mint működésben lévő jelenség. A nyelvi változás és a társadalmi-földrajzi környezet összefüggései. Spanyol és portugál alapú kreol nyelvek. A spanyol a Fülöp-szigeteken. A papiamento. Modern jelenségek: a spanyol és az angol nyelv találkozása: nyelvi térhódítás az USA-ban. Spanglish, chicano.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

FERNÁNDEZ, M.-FERNÁNDEZ-FERREIRO, M.- VÁZQUEZ VEIGA, N.: Los criollos de base ibérica: ACBLPE 2003. Madrid, Iberoamericana Editorial Vervuert 2014. ISBN 9783865278555 eBook

GRANDA, G. de: Espanol de América, espanol de África y hablas criollas hispánicas. Cambios, contactos y contextos. Madrid, 1994. ISBN

9788424916411

https://www.scribd.com/document/441366063/Espanol-de-America-Espanol-de-Africa-y-hablas-criollas-hispanicas-Cambios-contactos-y-contextos-PDFDrive-com

LÓPEZ MORALES, H.: La globalización del léxico hispánico. Madrid, Espasa Calpe, 2006. ISBN 9788467020

MEDINA LÓPEZ, J.: Lenguas en contacto. Madrid, Arco Libros, 1997. ISBN 9788476352779

https://www.scribd.com/document/358900528/Lenguas-en-Contacto-21

MUNTEANU, D.: El papiamento, lengua criolla hispánica. Madrid, Gredos, 1996. ISBN 9788424918200

VILAR GARCÍA, P.: El espanol, segunda lengua en los Estados Unidos. Murcia, Universidad de Murcia, 2008. ISBN 9788483717226

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

-Ismeri a nyelvi érintkezések mibenlétét, jellemzőit és típusait

-Ismeri a nyelvek érintkezésének a kultúrára, a társadalomra és a történelemre gyakorolt hatását

-Tudja, hogyan befolyásolják egymást a nyelvek a szókincs, a grammatika és a hangzás tekintetében

-Ismeri a kreol nyelvek jellemzőit, történelmét és hatását

-Érti, hogyan váltanak nyelveket a beszélők és mi motiválja őket

-Ismeri a nyelvi diverzitás jelentőségét és hogy védendő a nyelvi sokszínűség

-Tudja, hogyan befolyásolják a nyelvi érintkezések a nyelvi változás folyamatá

b)    képességei

-Nyelvi érzékenység: a hallgató megérti a nyelvi változatosság fontosságát és hogy az hogyan hat a társadalomra és a kultúrára.

-Képes átlátni a nyelvek kulturális hátterét és hogy hogyan járultak hozzá a nyelvi érintkezések a kulturális sokszínűség fenntartásához.

-Képes átlátni, hogyan hatnak egymásra a nyelvek a szerkezet szintjén.

-A nyelvi érintkezések jelentőségének és a nyelvi változások hatásainak elemzésével képes kritikai gondolkodásra

-Átlátja a nyelvek érintkezésének történetét és atársadalmat befolyásoló szerepét

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

újlatin nyelvek és kultúrák [spanyol] BANB-XULS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe