Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Oktatásirányítási gyakorlat 1.
Tárgy kódja: BT-PSZ-1310
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kormos József
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a tanügyigazgatás intézményi gyakorlatával. Ismerjék meg az intézményi szintű tanügyigazgatási feladatokat és az intézményen belüli feladat- és kapcsolatrendszert.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Szakmai autonómia gyakorlati megvalósulása a köznevelési intézményben.
  2. Képzési profilok, intézményi statisztikák.
  3. Tanulónyilvántartás formái és gyakorlata.
  4. Tantárgyfelosztás és órarend készítés.
  5. Feladatok és hatáskörök.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Jogszabályok:

-      A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (39622-39694 old.)

-      A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról, 229/2012 (VIII.28) Korm. rendelet (19043-19095 old.)

-      A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény és végrehajtási rendeletei.

-     

A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994.(VI.8.) MKM rendelet, 20/2012 EMMI rendelet, 13/2015 EMMI rendelet és módosításai.

-      A lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi C. törvény

Kötelező irodalom:

-      Jelentés a magyar közoktatásról 2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp., 17-33.p. http://mek.oszk.hu/12800/12893/12893.pdf

-      A közoktatás indikátorrendszere 2017 MTA KRTK KTI

-      http://www.mtakti.hu/wp-content/uploads/2018/02/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2017.pdf

-      Nemzeti stratégiák 2015, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp

http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/strategia1_2_3_fej.pdf

-      Közigazgatási alapvizsga tankönyv, 41-62 oldal letölthető www.nki.gov.hu

 

Ajánlott irodalom:

-      Halász Gábor (2002): Az állam szerepének változása a közoktatás szabályozásában. In: Iskolakultúra.2002/4

-      Education at a Glance 2014-2017. OECD indicators.

https://www.hm.ee/sites/default/files/eag2017_eng.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a) tudása

-     Ismerjék meg gyakorlatban a köznevelési intézményeket érintő jogszabályok alkalmazását.

-     Ismerjék a köznevelési intézmények fenntartásával és működésével összefüggő jogi dokumentumok helyi alkalmazását.

b) képességei

-    Képes a tanügyigazgatási ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazni.

-         Képes a köznevelési intézményvetetéssel összefüggő tervezési, vezetési feladatok gyakorlati alkalmazására

c) attitűdje

-        Elkötelezett az önművelésre, az autonómiára és a tanügyigazgatási problémák gyerekbarát iskolai kezelésére.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe