Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: az oktatáspolitikai ismeretek
megalapozása. Az oktatási rendszerek általános jellemzőinek, és a hazai és az
európai oktatáspolitika működési mechanizmusainak megismertetése. Az
oktatáspolitika kulcsfogalmainak (pl. esélyteremtés, hatékonyság, eredményesség,
méltányosság) és tendenciáinak (pl. LLL, perszonalizáció, digitalizáció)
feldolgozása. A hazai oktatástörténet főbb állomásainak és a törvényi
szabályozás elveinek megismertetése. Főbb tematikai
csomópontok: 1.
Oktatási rendszerek
jellemzői, kulcsfogalmak 2.
A XXI. század
oktatáspolitikai kihívásai 3.
A hazai iskolatörténet
főbb állomásai a kezdetektől napjainkig 4.
A hazai oktatási
rendszer jellemzői, problémái |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: -
Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszaki Könyvkiadó, Bp. http://halaszg.ofi.hu/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm- -
Halász
Gábor: Oktatáspolitika az első évtizedben, Jelentés a magyar közoktatásról
2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp., 17-33.p. http://mek.oszk.hu/12800/12893/12893.pdf - Nemzeti stratégiák 2015, Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet Bp http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/strategia1_2_3_fej.pdf -
Kelemen Elemér: Oktatáspolitikai irányváltozások Magyarországon a 20.
század második felében (1945–1990). Új Pedagógiai Szemle, 2003/9. -
Zöld könyv
2008, szerk: Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia; Miniszterelnöki
Hivatal, Budapest, 2008 http://mek.oszk.hu/08200/08222/08222.pdf -
McKinsey
és mtsai (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei
teljesítményének hátterében? http://www.chem.elte.hu/w/modszertani/index_elemei/kt_elm_I_elemei/McKinsey_jelentes_magyar.pdf Ajánlott
irodalom -
Hoffmann
Rózsa (szerk.) (2003): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak. Budapest, Nemzeti
Tankönyvkiadó. ISBN:9631923436 -
Szárny és
Teher 2009. Bölcsek Tanácsa Alapítvány http://mek.oszk.hu/07900/07999/pdf/index.html -
Mészáros
István: Oskolák és iskolák. Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. 321 p. -
Mester és
Tanítvány Folyóirat Oktatás és politika, 2010. 25. szám -
http://www.btk.ppke.hu/uploads/files/tartalom_MT25.pdf -
Győri
János: Az oktatás világa Kelet- és Délkelet Ázsiában, Gondolat Kiadó, 2006. Egyéb pedagógiai folyóiratok (Új Pedagógiai Szemle,
Iskolakultúra, Educatio, Magyar Pedagógiai szakcikkei). |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
ismeri az
oktatási rendszerek jellemzőit és az oktatáspolitika kulcsfogalmait, -
ismeri a
XXI. századi oktatási kihívásokat -
ismeri a
magyarországi oktatástörténet főbb állomásait, -
ismeri a hazai oktatási rendszer jellemzőit és problémáit b) képességei -
képes
fejlődéstörténeti dimenzióba elhelyezni az oktatáspolitikai kérdéseket -
képes
mérlegelni az egyes beavatkozási szükségletek szabályozási szintjét, -
képes
rendszerben gondolkodni, feltárni és átlátni az összefüggéseket -
képes
megítélni az egyes oktatáspolitikai jelenségeket c) attitűdje -
nyitott az oktatás világának különböző és új
problémái iránt |