Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Oktatáspolitika
Tárgy kódja: BT-PSZ-1400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 2/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A kurzus célja: az oktatáspolitikai ismeretek megalapozása. Az oktatási rendszerek általános jellemzőinek, és a hazai és az európai oktatáspolitika működési mechanizmusainak megismertetése. Az oktatáspolitika kulcsfogalmainak (pl. esélyteremtés, hatékonyság, eredményesség, méltányosság) és tendenciáinak (pl. LLL, perszonalizáció, digitalizáció) feldolgozása. A hazai oktatástörténet főbb állomásainak és a törvényi szabályozás elveinek megismertetése.

Főbb tematikai csomópontok:

1.    Oktatási rendszerek jellemzői, kulcsfogalmak

2.    A XXI. század oktatáspolitikai kihívásai

3.    A hazai iskolatörténet főbb állomásai a kezdetektől napjainkig

4.    A hazai oktatási rendszer jellemzői, problémái

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-       Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszaki Könyvkiadó, Bp. http://halaszg.ofi.hu/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm-

-      Halász Gábor: Oktatáspolitika az első évtizedben, Jelentés a magyar közoktatásról 2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp., 17-33.p. http://mek.oszk.hu/12800/12893/12893.pdf

-      Nemzeti stratégiák 2015, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp

http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/strategia1_2_3_fej.pdf

-      Kelemen Elemér: Oktatáspolitikai irányváltozások Magyarországon a 20. század második felében (1945–1990). Új Pedagógiai Szemle, 2003/9.
http://epa.uz.ua/00000/00035/00074/2003-09-ta-Kelemen-Oktataspolitikai.html

-      Zöld könyv 2008, szerk: Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia; Miniszterelnöki Hivatal, Budapest, 2008 http://mek.oszk.hu/08200/08222/08222.pdf

-      McKinsey és mtsai (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? http://www.chem.elte.hu/w/modszertani/index_elemei/kt_elm_I_elemei/McKinsey_jelentes_magyar.pdf

Ajánlott irodalom

-      Hoffmann Rózsa (szerk.) (2003): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN:9631923436

-      Szárny és Teher 2009. Bölcsek Tanácsa Alapítvány http://mek.oszk.hu/07900/07999/pdf/index.html

-      Mészáros István: Oskolák és iskolák. Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. 321 p.

-      Mester és Tanítvány Folyóirat Oktatás és politika, 2010. 25. szám

-      http://www.btk.ppke.hu/uploads/files/tartalom_MT25.pdf

-      Győri János: Az oktatás világa Kelet- és Délkelet Ázsiában, Gondolat Kiadó, 2006.

 

Egyéb pedagógiai folyóiratok (Új Pedagógiai Szemle, Iskolakultúra, Educatio, Magyar Pedagógiai szakcikkei).

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        ismeri az oktatási rendszerek jellemzőit és az oktatáspolitika kulcsfogalmait,

-        ismeri a XXI. századi oktatási kihívásokat

-        ismeri a magyarországi oktatástörténet főbb állomásait,

-        ismeri a hazai oktatási rendszer jellemzőit és problémáit

b) képességei

-        képes fejlődéstörténeti dimenzióba elhelyezni az oktatáspolitikai kérdéseket

-        képes mérlegelni az egyes beavatkozási szükségletek szabályozási szintjét,

-        képes rendszerben gondolkodni, feltárni és átlátni az összefüggéseket   

-        képes megítélni az egyes oktatáspolitikai jelenségeket

c) attitűdje

-        nyitott az oktatás világának különböző és új problémái iránt

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga BSLP-XPSZK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe