Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Orosz nyelvtörténet
Tárgy kódja: BMNSV02500M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: orosz
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Moser Michael
Tárgyleírás:

A kurzus azokkal a hangtani, alaktani és mondattani változásokkal foglalkozik, amelyek a mai orosz nyelv kialakulásában döntő szerepet játszottak, különös tekintettel a mai orosz nyelv fonetikai és fonológiai rendszerére, szófajaira és nyelvtani kategóriáira. Az orosz nyelv történetének keretei között a hallgatók megismerkednek az óorosz nyelv sajátosságaival és azokkal a nyelvi változásokkal is, amelyek eredményei alapján a nagyorosz nyelvet el lehet különíteni a többi keleti szláv nyelvtől, az ukrántól és a belorusztól.

Tematika: 1) Az óorosz nyelv fogalma, meghatározásának problémái. Az óorosz nyelv legfontosabb nyelvemlékei. Az óorosz nyelv sajátosságai a XI–XII. századi nyelvemlékek alapján. Az öt legfontosabb sajátosság részletes tárgyalása, amelyek alapján elkülöníthetjük az óorosz nyelvet a nyugati és déli szláv nyelvektől 2) Az óorosz nyelv egyéb hét sajátossága, amelyek alapján az óorosz nyelvet szembeállíthatjuk a szláv nyelvek egy-egy csoportjával. Az egyházi szlavizmusok problémája. Az óorosz vokalizmus. A magánhangzó fonémák és a magánhangzó allofónok lehetséges csoportosításai. A jaty betűvel jelölt hang lehetséges kiejtésének problémája 3) A redukált magánhangzók ejtése. A feszített redukáltak. Az o magánhangzó képzése. Az ősszláv nazális ę magánhangzó helyén lévő a-szerű magánhangzó ejtése. Az óorosz konszonantizmus 4) Az óorosz vokalizmus változásai. A redukált magánhangzók eltűnésének feltételezhető okai. A redukált magánhangzók kiveszésének, ill. teljes képzésű magánhangzóvá válásának körülményei. A három keleti szláv nyelv elkülönítése tr?t, tr?t, tl?t, lr?t típusú hangkapcsolatok sorsa alapján. A feszített redukáltak kiveszése, illetve teljes képzésű magánhangzóvá alakulása. Különbségek a keleti szláv nyelvek között. Egyházi szlavizmusok 5) A redukált magánhangzók eltűnésének általános fonológiai és morfológiai következményei. A redukált magánhangzók eltűnésének következményei a magánhangzó-rendszerben, különös tekintettel a futóhangok kialakulására 6) A redukált magánhangzók eltűnésének következményei a mássalhangzó--rendszerben. A kemény és lágy mássalhangzó fonémák korrelációjának kialakulása 7) Az e > o változás. A szóvégi hangsúlyos e >

e="font-family:'Arial';font-size:11pt;font-style:italic;">o változás. A ? rövid története. Az ákanyje részletesen, tükröződése a mai helyesírásban. A szóvégi hangsúlytalan magánhangzók eltűnése 8) Az óorosz konszonantizmus változásai. A veláris k, g, ch meglágyulása. A g sorsa. A ž’, š’, c’ megkeményedése. A másodlagos lágy mássalhangzók kialakulása 9) Az óorosz morfológiai rendszer változásainak csoportosítása. A főnevek deklinációs rendszerének átalakulása a grammatikai „nem” kategóriája alapján. A deklinációs típusok egységesülése a végződések szerint 10) Az óorosz igerendszer. A jelen idő töveinek áttekintése az ószláv nyelvvel történő egybevetés alapján. A múlt idejű igealakok képzésének áttekintése az ószláv múlt idejű igealakokkal egybevetve 11) Az óorosz igerendszer főbb változásai. A praeteritális rendszer átalakulása az igeszemlélet („vid”) kategória változásainak tükrében 12) A melléknévi igenevek használata az óorosz nyelvben (rövid áttekintés), egybevetve a mai orosz nyelvvel. A határozói igenevek kialakulása a rövid alakú appozitív funkciójú aktív participiumokból 13) A számot jelölő szavak rendszere az óorosz nyelvben, egybevetve az ószláv és a mai orosz nyelvvel. A szigorú grammatikai értelemben vett számnévi szófaj kialakulása

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    ??????????? ?????: ???????????? ?????????? ???????? ?????. II. ?????????? ? ?????????. Budapest, 1977. ISBN 96317 22759, ISBN 9631722775

    ??????, ?. ?.: ???????????? ?????????? ???????? ?????. ??????, 1990. ISBN 5090009104.

    Ęîëĺńîâ, Â. Â.: ???????????? ?????????? ???????? ?????. ?????-?????????, 2009. ISBN 9785846507944

Ajánlott irodalom:

    ????? ?????: ???????????? ?????????? ???????? ?????. I. ???????? ? ????????. Budapest, 1976. ISBN 9631722759, ISBN 9631722767

    ????????, ?. ?.: ????? ??????????? ??????? ??????? ???????? ????? // ???????????? ????. ?????????; ???. II. ?????????, 1915.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    A kurzust elvégzett hallgató ismeri azokat a hangtani, alaktani és mondattani változásokat, amelyek a mai orosz nyelv kialakulásában döntő szerepet játszottak.

    Tisztában van a mai orosz, ukrán és belorusz nyelvet elkülönítő legfontosabb nyelvi változásokkal.

    Ismeri a mai orosz nyelv nyelvtörténeti okokkal magyarázható sajátosságait, mint pl. a futóhangok rendszerét.

    Ismeretekkel rendelkezik az óorosz nyelv legfontosabb hangtani, alaktani és mondattani sajátosságairól.

b) képességei

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni.

    Képes megválasztani és tudatosan

alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    A tantárgy elvégzése hozzájárul ahhoz, hogy a hallgató megértse a mai orosz nyelv fonetikai, fonológiai, valamint morfológiai rendszerének rendhagyó sajátosságait, és tudományos munkája vagy az orosz nyelv tanítása során képes legyen ezen ismeretek birtokában értelmezni, illetve érthetően elmagyarázni a rendhagyó jelenségek okait, ami segíti az orosz nyelvtan megértésen alapuló elsajátítását.

    A hallgató képessé válik az óorosz, illetve az orosz egyházi szláv nyelven írt nyelvemlékek olvasására és értelmezésére.

    Felismeri a mai orosz nyelv egyházi szláv rétegéhez tartozó szavakat és affixumokat, ezáltal jobban meg tudja különböztetni a különböző nyelvi stílusokat is.

c) attitűdje

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    A kurzust elvégzett hallgatónak növekszik az orosz nyelvtörténeti problémák, illetve azok megoldási kísérletei iránti érzékenysége.

    Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére.

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik

a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

    A tárgy felkészíti a hallgatót az orosz nyelvtörténet területén folytatott önálló és felelősségteljes kutatómunkára.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szlavisztika BMNB-XSLA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe