Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Részképességzavarok prevenciója
Tárgy kódja: BT-PSZ-4260
Óraszám: N: 0/0/0, L: 5/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Horváth Mariann
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgató ismerje meg azon fejlesztő pedagógiai diagnosztikai eljárásokat és módszereket, melyek segítségével a tanulási nehézség, a tanulási képességeket megalapozó pszichikus funkciók felmérhetők. A fejlesztő pedagógus reálisan tudja megállapítani, értékelni a gyermek fejlettségi állapotát, teljesítményeinek változását, viselkedését, reakcióját, és képes legyen mérlegelni saját bánásmódjának és elvárásainak várható hatását.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A diagnosztikus eljárásokról általában

2.       Diagnosztikus eljárások és módszerek a diszlexia prevenció és reedukáció érdekében

3.       Diagnosztikus eljárások és módszerek a diszgráfia méréséhez

4.       Diagnosztikus eljárások és módszerek a diszkalkulia méréséhez

5.  

;     Diagnosztikus eljárások a kognitív fejlesztés területén

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Illyés Sándor szerk. (2000) Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE BGGYFK. Budapest.

-        Juhász Ágnes – Dékány Judit (2018) Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Logopédiai Kiadó.

n style="mso-list:Ignore">-        Mesterházi Zsuzsanna szerk. (1999) Diszkalkuliáról pedagógusoknak. ELTE BGGYFK. Budapest

-        Zsoldos Márta – Sarkady Kamilla (2001) Szűrőeljárás óvodáskorban a tanulási zavar lehetőségének vizsgálata: MSSST. ELTE BGGYFK. Budapest.

-        Sedlak, Franz – Sindelar, Brigitte (2005) De jó, már én is tudom! Óvodás Sindelar programcsomag – Óvodáskorú és iskolát kezdő gyermekek fejlesztése. ELTE BGGYFK. Budapest.

Ajánlott irodalom:

-         Juhász Ágnes szerk. (2003) Logopédiai vizsgálatok kézikönyve. Logopédiai Kiadó.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri azon fejlesztő pedagógiai diagnosztikai eljárásokat és módszereket, melyek segítségével a tanulási nehézség, a tanulási képességeket megalapozó pszichikus funkciók felmérhetők.

b) képességei

-        Képes alkalmazni az értelmi fejlettség, tanulási képességek mérésére, szűrésére szolgáló eljárásokat.

-        Képes az eredmények tükrében terápiás tervet készít és az alapján halad.

c) attitűdje

Elkötelezett a részképességzavarok felismerésében és azok személyre szóló javításában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe