Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szerzők, művek, műfajok a 18. századi irodalomban
Tárgy kódja: BBLMI20400
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Thimár Attila Géza
Tárgyleírás:

 

A BA képzésben kötelezően oktatott tananyaghoz kapcsolódva e specializációs óra kiegészíti és elmélyíti a hallgatók ismereteit a 18. századi magyarországi irodalomról, annak jellegzetes

ségeiről, létmódjáról, nyelvi és szövegalkotási kérdéseiről. A szerzők, művek és műfajok mellett szó esik a korszak műveltségéről, a barokk, a rokokó és a korai felvilágosodás eszmetörténeti kérdéseiről, történelmi hátteréről, az irodalom és művészetek összefüggéseiről, a magyar és világirodalom kapcsolatáról, a régi szövegek továbbéléséről. A tárgyalt művek különféle szempontú megközelítési lehetőségeinek megismerése mellett a hallgatók ösztönzést és segítséget kapnak önálló kutatómunka végzéséhez.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

A magyar irodalom történetei, I: A kezdetektől 1800-ig, szerk. Jankovits László, Orlovszky Géza, Bp., Gondolat, 2007. (ISBN 978-963-693-007-3) – A korszakra vonatkozó fejezetek.

Magyar irodalom, főszerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010. (ISBN 978-963-05-8949-9) – A korszakra vonatkozó fejezetek.

Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalomból, II: Barokk és későbarokk, rokokó, szerk. Kovács Sándor Iván, Bp., Osiris, 2003. (ISBN 963-389-431-X)

Ó szelence: Magyar barokk költészet, szerk. Orlovszky Géza, http://szelence.elte.hu/.

Ajánlott irodalom:

Magyar irodalomtörténet, https://f-book.com/mi/index.php?special=tartalom. – A korszakra vonatkozó fejezetek.

Magyar művelődéstörténeti lexik

on, I–XIV, főszerk. Kőszeghy Péter, Bp., Balassi, 2003–2014. (ISBN 978-963-506-540-0) – A korszakkal kapcsolatos szócikkek.

Kosáry Domokos, Művelődés a XVIII. századi Magyarországon, Bp., Akadémiai, 1996. (ISBN 963-05-6986-8)

Knapp Éva–Tüskés Gábor, Emblematics in Hungary. A study of the history of symbolic representation in renaissance and baroque literature; Niemeyer, Tübingen, Niemeyer, 2003. (Frühe Neuzeit) ISBN 978-3-8405-0161-6

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.

Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait.

Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.

A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a 18. századi magyarországi irodalom legfontosabb jelenségeinek, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.

Tájékozott lesz a 18. századi magyarországi szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.

Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében, a kutatási infrastruktúra használatában.

b) képességei

Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.

Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyom

ányok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.

Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.

A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a 18. századi magyarországi irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.

Az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.

Képes lesz a 18. századi magyarországi irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Képviseli a magyar és az európai identitás nyelvi, vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.

A magyar nyelv és irodalom területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe