Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szerzők, művek, műfajok, irányzatok a 19. századi irodalomban 2. (Lírai művek)
Tárgy kódja: BBLMI11300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Ujváryné dr. Császtvay Tünde Marianna
Tárgyleírás:

Az alapszak általánosan kötelező tanegységeit egészíti ki ez a modul, amelyben a 19. századi irodalom témájából félévenként változóan mind a magyar, mind a világirodalom jelentősebb és kevésbé jelentős, akár a kánon peremére szorult művei, műfajai kerülnek alaposabb vizsgálat alá. Speciális háttérismereteket nyújt, az irodalmi kanonizáció aktuális elmozdulásait követi. Friss értelmezői stratégiákat kínál az egyes művekhez és műfajokhoz közelítés számára. E tanegységek felvétele azok hallgatók számára ajánlott, akik alaposabban el kívánnak merülni a korszak irodalomtudományi kérdéseiben, így segítséget nyújt az egyéni tájékozódás kielégítésén túl az OTDK-dolgozatok, a szakdolgozatok elkészítésében, a tudományos munkára történő felkészítésben. E tanegység keretei között elsősorban a korszak lírai műveinek elemzésére kerül sor.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

A szemináriumvezetők aktuális elvárásai és az irodalomtudomány releváns kérdésfeltevései alapján összeállított irodalomjegyzék.

A magyar irodalom történetei, II., 1800–1919, főszerk. SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Gondolat, Bp., 2007. ISBN 9789636930080

Magyar irodalom, szerk. GINTLI Tibor, Akadémiai, Bp., 2011. ISBN 9789630589499

S. VARGA Pál, A gondviseléshittől a vitalizmusig (A magyar líra világképének alakulása a XIX. század második felében), Kossuth, Debrecen, 1994. ISBN 9632600657

EISEMANN György, A romantikától a modernség felé (Vonások a 19. századi magyar líra korszakváltásához), = UŐ., A folytatódó romantika, Orpheusz, Bp., 1999. ISBN: 9639101451

Szegedy-Maszák, Mihály (1988). "Romanticism in Hungary," in Roy Porter and Mikulás Teich,

eds. Romanticis

m in National Context. Cambridge: Cambridge University Press, 217-239.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.

Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait.

Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.

Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében, a kutatási infrastruktúra használatában.

b) képességei

Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.

Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.

A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni.

Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.

c) attitűdje

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.

class="cs43AFF24">Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe