Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szövegolvasás és interpretáció 4. (Napjaink magyar irodalma)
Tárgy kódja: BMLMI08800M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Radvánszky Anikó
Tárgyleírás:

A kurzus a 1990-től napjainkig terjedő időszak kiemelkedő irodalmi életműveinek és alkotásainak értelmezésével foglalkozik. A tantárgy célja, hogy az elméleti órákon megismert interpretációs stratégiákat, a már elsajátított teóriákat a hallgató a mindenkori szöveg valóságán tegye próbára oly módon, hogy ne csak történeti konstrukciókat tudjon sikeresen visszaolvasni a művekbe, de az egyes irodalomelméleti iskolák és irányzatok szövegelemző eljárásainak applikációjával maga is végigjárja a jelentésalkotás különböző lehetőségeit és módozatait. Mindezt annak a belátásnak a reményében, hogy az így létrejövő interpretáció más eljárások és szövegelemző metódusok megtermékenyítőjévé válhat.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

A magyar irodalom történetei III.,, főszerk., SZEGEDY-MASZÁK Mihály, VERES András, Bp., Balassi, 2007. ISBN 978 963 693 006 6

Az elbeszélés módozatai, szerk. JÓZAN Ildikó, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Bp., Osiris, 2003. ISBN 963389 4921

Hang és szöveg, szerk. BEDNANICS Gábor, BENGI László, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY MASZÁK Mihály, Bp., Osiris, 2003. ISBN 963389 3569

Vers-Ritmus-Szubjektum. Műértelmezések a XX. századi magyar líra köréből, Szerk. HORVÁTH Kornélia, SZITÁR Katalin, Bp., Kijárat, 2005. ISBN 963952 9389

SZ. MOLNÁR Szilvia, Bevezetés a kortárs magyar irodalomba, Bp., Hatágú Síp. ISBN 9789637615443

Patricia Waugh, Metafiction: the theory and practice of self-conscious fiction. London, Routledge, 2002. ISBN 978-0415030069

Supplanting the Postmodern: An Anthology of Writings on the Arts and Culture of the Early 21st Century, eds, David Rudrum; Nicholas Stavris, London, Bloomsbury Academic, 2015.

ass="csB01248B">ISBN 978-1501306860

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a régi magyarországi történetírás műfajainak, jellegzetességeinek, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.

Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri e műfajok szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.

Tájékozott lesz az e műfajokhoz kapcsolódó szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.

b) képességei

A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a történetírás körébe tartozó szövegek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.

A téma jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.

Képes lesz e műfajok szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar nyelv és irodalom BMLB-XMA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe