Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: A tantervvel kapcsolatos
alapfogalmak megismerése és a tantervkészítés aktuális problémáinak a
feldolgozása. A hazai tantervi szabályozás rendszerének megismerése (Nat és a
kerettantervek). A tantervek implementációjának problematikájának
feldolgozása. A tartalmi szabályozás és a tankönyvek kapcsolatának a
megvitatása. Főbb tematikai
csomópontok: 1. A tartalmi szabályozás alapfogalmai, változó
tudásfelfogások-tantervek 2. A tartalmi szabályozás a kérdései a nemzetközi
gyakorlatban 3. A
tananyagátadás paradigmái: tudásátadás, kompetenciafejlesztés,
tudáskonstrukció. 4. Tantervek a mai magyar köznevelésben: NAT,
kerettanterv, helyi tanterv 5. Vizsgák a köznevelési rendszerben a tanulmányok
alatt és a tanulmányok végén 6. Tantervek, tankönyvek |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező: -
Szabó
László Tamás (szerk.) – Tantervelmélet, Debrecen : Kossuth Egy. K., (2003) http://mskszmsz.hu/ni/tantervelmelet.pdf -
Perjés
István - Vass Vilmos: A curriculum elmélet műfaji fejlődése In: Új
pedagógiai szemle, ISSN 1215-1807 , 2008. (58. évf.) 3. sz. 3-9. old. http://www.ofi.hu/tudastar/perjes-istvan-vass -
Kaposi
József: Értékek és tartalmak, avagy a tartalom értékei In: Új
pedagógiai szemle, ISSN 1215-1807 , 2012. (62. évf.) 1-2-3. sz. 5-22. old. http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2012/07/Ertekek_es_tartalmak.pdf -
Kaposi
József: A tartalmi szabályozás hazai változásai (2011-2013) http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/A-tartalmi-szabalyozas-valtozasai_upsz.pdf Jogszabályok: -
110/2012.
(VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és
alkalmazásáról. Magyar Közlöny 2012. június 4. 10635-10848 pp. http://www.kozlonyok.hu/nkonline/index.php?menuindex=200&pageindex=kozltart&ev=2012&szam=66- -
100/1997. (VI. 13.)
Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=30517.327855 -
40/2002. (V. 24.) OM
rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=65297.333263 Ajánlott: -
Szebenyi
Péter: Tantervkészítés egykor és most, Educatio (1994) 3. 345-354. -
Horváth
Zsuzsanna: Maratoni reform – újraolvasva In: Új
pedagógiai szemle, ISSN 1215-1807 , 2012. (62. évf.) 9-10. sz. 15-23. old www.ofi.hu/tudastar/upsz-2012-9-10 -
Kulcskompetenciák
meghatározása és kiválasztása. Kulcskompetenciák. Eurydice. Eurydice Európai
Központja. 2001 http://ofi.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/kulcskompetenciak#1 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása: - ismeri az oktatás tartalmi szabályozásának fő
problémaköreit, a tantervelmélet alapfogalmait, a tantervek típusait, -
ismeri a
tartalmi és kimeneti szabályozás fogalmát és eszközeit, valamint az
intézménytípusára aktuálisan érvényes szabályozó dokumentumokat -
érti a NAT
a kerettanterv és a helyi tantervek kapcsolatát -
érti a
kétszintű érettségi vizsgarendszer követelményeit és vizsgaleírásait b) képességei - képes sokoldalúan elemezni és alkalmazni az
érvényben levő tanterveket, -
képes a
tanulási folyamat tervezése során a kollégákkal, és a tanulókkal
együttműködni. -
képes
tanulási eredmény központú célokat megfogalmazni a kerettanterv alapján a
saját tantárgyában/szakterületén -
képes a
bementi és a kimeneti szabályozást összekapcsolni a pedagógus munkájában c) attitűdje -
nyitott a személyre szabott tantervi szabályozás gyakorlati alkalmazására |