Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tartalmi szabályozás
Tárgy kódja: BT-PSZ-2700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 2/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A tantervvel kapcsolatos alapfogalmak megismerése és a tantervkészítés aktuális problémáinak a feldolgozása. A hazai tantervi szabályozás rendszerének megismerése (Nat és a kerettantervek). A tantervek implementációjának problematikájának feldolgozása. A tartalmi szabályozás és a tankönyvek kapcsolatának a megvitatása.

Főbb tematikai csomópontok:

1. A tartalmi szabályozás alapfogalmai, változó tudásfelfogások-tantervek

2. A tartalmi szabályozás a kérdései a nemzetközi gyakorlatban

3. A tananyagátadás paradigmái: tudásátadás, kompetenciafejlesztés, tudáskonstrukció.

4. Tantervek a mai magyar köznevelésben: NAT, kerettanterv, helyi tanterv

5. Vizsgák a köznevelési rendszerben a tanulmányok alatt és a tanulmányok végén

6. Tantervek, tankönyvek

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező:

-        Szabó László Tamás (szerk.) – Tantervelmélet, Debrecen : Kossuth Egy. K., (2003)

http://mskszmsz.hu/ni/tantervelmelet.pdf

-        Perjés István - Vass Vilmos: A curriculum elmélet műfaji fejlődése

In: Új pedagógiai szemle, ISSN 1215-1807 , 2008. (58. évf.) 3. sz. 3-9. old.

http://www.ofi.hu/tudastar/perjes-istvan-vass

-        Kaposi József: Értékek és tartalmak, avagy a tartalom értékei

In: Új pedagógiai szemle, ISSN 1215-1807 , 2012. (62. évf.) 1-2-3. sz. 5-22. old.

http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2012/07/Ertekek_es_tartalmak.pdf

-        Kaposi József: A tartalmi szabályozás h

azai változásai (2011-2013)

http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/A-tartalmi-szabalyozas-valtozasai_upsz.pdf

Jogszabályok:

-        110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar Közlöny 2012. június 4. 10635-10848 pp. http://www.kozlonyok.hu/nkonline/index.php?menuindex=200&pageindex=kozltart&ev=2012&szam=66-

-        100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról

http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=30517.327855

le="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:Calibri; color:black;mso-fareast-language:HU">

-        40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről

http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=65297.333263

 

Ajánlott:

-        Szebenyi Péter: Tantervkészítés egykor és most, Educatio (1994) 3. 345-354.

-        Horváth Zsuzsanna: Maratoni reform – újraolvasva

In: Új pedagógiai szemle, ISSN 1215-1807 , 2012. (62. évf.)

9-10. sz. 15-23. old

www.ofi.hu/tudastar/upsz-2012-9-10

-        Kulcskompetenciák meghatározása és kiválasztása. Kulcskompetenciák. Eurydice. Eurydice Európai Központja. 2001 http://ofi.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/kulcskompetenciak#1

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a) tudása:

-    ismeri az oktatás tartalmi szabályozásának fő problémaköreit, a tantervelmélet alapfogalmait, a tantervek típusait,

-   ismeri a tartalmi és kimeneti szabályozás fogalmát és eszközeit, valamint az intézménytípusára aktuálisan érvényes szabályozó dokumentumokat

-   érti a NAT a kerettanterv és a helyi tantervek kapcsolatát

-   érti a kétszintű érettségi vizsgarendszer követelményeit és vizsgaleírásait

b) képességei

-   képes sokoldalúan elemezni és alkalmazni az érvényben levő tanterveket,

-   képes a tanulási folyamat tervezése során a kollégákkal, és a tanulókkal együttműködni.

-   képes tanulási eredmény központú célokat megfogalmazni a kerettanterv alapján a saját tantárgyában/szakterületén

-   képes a bementi és a kimeneti szabályozást összekapcsolni a pedagógus munkájában

c) attitűdje

- nyitott a személyre szabott tantervi szabályozás gyakorlati alkalmazására

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe