Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a a kvantitatív társadalomtudományi (szociológiai, közgazdaságtani) kutatásokban alkalmazott sokváltozós adatelemzés különböző módszereinek megismertetése, alkalmazási feltételeinek megértése; a különböző eljárások közötti választás tudásának megszerzése; a sokváltozós módszerek alkalmazásának elsajátítása szociológiai és közgazdasági példák alapján, a számítógépes elemzés eredmények kiértékelése az SPSS, SPSS AMOS programok felhasználásával. Elemzési eljárások: Klaszterelemzés, Főkomponens- és faktorelemzés, Sokdimenziós skálázás, Diszkriminanciaelemzés, Idősorelemzés |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Ketskeméty László – Izsó Lajos: Bevezetés az SPSS programrendszerbe. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó, 2005. ISBN 9634638236 Kovács Erzsébet: Többváltozós adatelemzés, Budapest: Aula, 2003. Székelyi Mária – Barna Ildikó: Túlélőkészlet az SPSShez. Budapest: Typotex, 2002. ISBN 9789632790121 Ajánlott irodalom: Andy Field: Discovering Statistics Using SPSS 4th edition, SAGE Publications Ltd, 2013. ISBN-13: 978-9351500827 Füstös László – Kovács Erzsébet – Meszéna György – Simonné Mosolygó N óra, Alakfelismerés. Sokváltozós statisztikai módszerek, Budapest: Új Mandátum, 2007. ISBN 9799639494533 Hunyadi László - Vita László: Statisztika közgazdászoknak, Budapest, Magyarország: Központi Statisztikai Hivatal (KSH), 2005. ISBN 963-215-742-7 James L. Arbuckle: IBM SPSS Amos 22 User’s Guide, IBM, 2013. Sajtos László. – Mitev Ariel: Spss kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó, 2007. ISBN 9789639659087 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Birtokában van a problémafelismerés, -megfogalmazás és -megoldás, az információgyűjtés és -feldolgozás korszerű, elméletileg is igényes matematikai-statisztikai, ökonometriai, modellezési módszereinek, ismeri azok korlátait is. Ismeri a gazdálkodásra ható tényezőket és azok befolyásolására használatos módszereket. Ismeri továbbá a döntéshozatali és döntéstámogatási módszereket. b) képességei Önálló új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat fogalmaz meg, képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására, komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, döntések meghozatalára, változó hazai és nemzetközi környezetben, illetve szervezeti kultúrában is. Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt vitában is képes képviselni. Képes komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, a megoldás megtervezésére, d öntések meghozatalára, gazdasági szereplők számára szakmai tanácsadásra. Az elemzés és a gyakorlati problémamegoldás során, ha szükséges, interdiszciplináris megközelítést alkalmaz. Szakterületén szakmai összefoglalókat, elemzéseket készít, előadásokat tart, szakmai vitákban részt vesz idegen nyelven is. c) attitűdje Kritikusan viszonyul saját, illetve a beosztottak munkájához és magatartásához, innovatív és proaktív magatartást tanúsít a gazdasági problémák kezelésében. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt. Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt. Projektben, csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező, toleráns és befogadó. Érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé, nyitott a kapcsolatépítésre. d) autonómiája és felelőssége Szervezetpolitikai, stratégiai, irányítási szempontból jelentős területeken is önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket, önállóan lát el gazdasági elemző, döntés előkészítő, tanácsadói feladatokat. Kezdeményező a problémák megoldásában, stratégiák kialakításában, csoportok és munkatársak együttműködésében szervezeten belül és szervezetek között egyaránt. Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban. Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit. |