Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Trendek a lengyel irodalomban 1989 után
Tárgy kódja: BMNSV01600M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Németh Orsolya
Tárgyleírás:

A tantárgy a lengyel irodalom legújabb trendjeivel foglalkozik, amelyek 1989 után jelentek meg az irodalmi palettán. A rendszerváltás nem csak a politikában, társadalmi berendezkedésben, hanem szükségszerűen a művészetekben az irodalomban is nagy változást hozott. A tárgy azt vizsgálja, milyen új vonulatok jelentek meg a lengyel irodalomban, mindenekelőtt a prózában, illetve hogyan válhatott az irodalom a múlttal való szembenézés, a múlt feldolgozása eszközévé és az addig tabunak számító témák legfőbb „kibeszélési” platformjává. A tárgy különösen nagy hangsúlyt fektet az úgynevezett szűkebb hazák irodalmára, a női irodalomra, az utazó-önéletrajzi prózára, a tényirodalomra és a drámairodalomra.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Przemysław Czapliński: Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90, Znak, 2002. ISBN 9788324001453

    Przemysław Czapliński: Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości. Wydawnictwo Literackie, 2007. ISBN 9788308039700

    Hanna Gosk (szerk.): Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania. Hierarchie. Perspektywy, Elipsa, 2010. ISBN 9788371518737

Ajánlott irodalom:

    Monika Świerkosz: W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm, IBL, 2014. ISBN 9788361757498

    Mariusz Szczygieł (szerk.): Antologia polskiego reportażu XX wieku 100/XX Tom 1-2 és tom 3, Czarne 2014, ISBN 9788375367881 és 2015. ISBN 9788380491670

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    A hallgató elmélyíti tudását a kortárs lengyel irodalomban.

    Behatóan megismeri a rendszerváltás után lengyel irodalmi trendeket.

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

b) képességei

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni.

    Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    Képes felismerni az irodalmi művek jelentőségét és szerepét a múlttal való szembenézésben és a traumafeldolgozásban.

c) attitűdje

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik.

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    Elmélyül a kortárs lengyel irodalmi művek iránti fogékonysága

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

    Növekszik a hallgató önállósága az irodalmi művek elemzése, a különböző irodalmi trendek közötti átjárhatóság felismerése terén

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe