Tantárgy adatlapja
Az eddigi tanulmányok során szerzett elméleti
és gyakorlati tudás valamint
tapasztalat pedagógiailag komplexebb értelmezése és alkalmazása feladatokban,
modellhelyzetben. A NAT vizuális nevelésre , kultúrára vonatkozó előírásainak
megfelelően - a vizuális nevelés és oktatás színterei, eszközrendszerei, a tanulói személyiség
differenciált fejlesztési lehetőségei. Az
óratervezés általános és speciális jellemzői. A spiralitás elve a vizuális
tananyagban és a befogadásban. A
vizuális nevelés foglalkozásainak sajátos feltételei, körülményei. Az iskolai minősítés, értékelés
szempontjai. A vizualitás pszichológiája; a kifejező gyermekrajzok
pszichológiája , látványnyelvtan és műelemzés. A vizuális-esztétikai nevelés
színterei. A vizuális megismerés irányultságai. A modellek kiválasztása és
szerepe a megismerésben. Képességek, készségek, jártasságok rendszere. A
gyermeki képalkotást, vizuális kifejezést segítő módszerek ( motivációk, inspirációk,
stílusgyakorlatok). Vizuális közlésformák rendszerének pedagógiai vonatkozásai.
A közlésformák kapcsolásának lehetőségei a feladatsorok szerkesztésekor. A
feladatsor és a projekt összehasonlítása. Vizualitás az alapképzés más
tárgyaiban; szemléltetés. A vizualitás, a vizuális nevelés, a
személyiségfejlesztés különböző területeit és más tantárgyakat is alkalmazó, de összefüggő tanmenetrészlet, projekt és a hozzá tartozó alkotások önálló tervezése, kivitelezése és bemutatása kollokviumi feltétel. |
Kötelező irodalom: |
1.
n> 2. Bakos–Bálványos–Preisinger–Sándor: A
vizuális nevelés pedagógiája Balassi Kiadó, Bp.2000. 3. Bálványos: Látás és szemléltetés
(Szöveggyűjtemény) Balassi Kiadó, Bp.2003. 4. Bálványos: Esztétikai-művészeti
ismeretek /nevelés Balassi Kiadó, Bp.1998 5. Bodóczky István : Vizuális nevelés MIE
Bp. 2003, 6. Bergström, Bo : Bevezetés a vizuális
kommunikációba Scolar Kiadó Bp. 2009. |