Tantárgy adatlapja
Az emberi cselekvés tanulmányozásával kapcsolatban részletesen foglalkoznak az emberi személlyel mint ontológiai és erkölcsi alannyal, a szándékos cselekvés fogalmával, a cselekvés és a nem tevés erkölcsi relevanciájával. Az akarat közvetlen és közvetett tárgyával, az akarat különböző aktusaival, a szeretettel mint az akarat első aktusával, a példa és az együttműködés erkölcsi jelentőségével, a szabadsággal. Megismerik a gyakorlati ész fogalmát, az erkölcsi jót mint az akarat célját. Elemzik a boldog élet fogalmát Arisztotelész értelmezésében és a keresztény etika felfogásában valamint betekintést kapnak a modern etikai irányzatok boldogság fogalmába is.
A boldog élet mint erényes élet keretében megismerik az erények fogalmát, az értelem szerepét a cselekvés erkölcsi rendjében és a természetes erkölcsi törvényt. Tanulmányozzák az erényeket pszichológiai szempontból, megismerik az intellektuális és az erkölcsi erények közti különbséget, az erények megszerzésének módját és az erények közti összefüggést. Részletesen foglalkoznak a bölcsesség erényével. Megismerik a lelkiismeret fogalmát, a különböző lelkiismereti modelleket és a lelkiismeret követésében érvényesítendő alapelveket. Foglalkoznak a lelkiismeret formálásának kérdéseivel és a cselekvés erkölcsi megítélésének kritériumaival, a szenvedélyek erkölcsiségével, a közvetett rossz hatást kiváltó cselekedetek megengedhetőségével valamint a rosszal materiálisan együttműködő cselekedetek erkölcsiségével. Részletesen tárgyalják a bűn ismertető jegyeit valamint megismerkednek az erkölcsi döntés proporcionalista és konzekvencionalista felfogásával
A tantárgy kontaktóráin félévente legalább 2x45 perc időtartamban a tantárgyhoz kapcsolódón katolikus keresztény értékrend, illetve tanítás oktatására kerül sor.