Tanulást és értékelést segítő programot készítettek oktatóink - jelentős ITK siker egy nemzetközi pályázaton

2022.04.13.

A Zsedrovits Tamás docens, Györffy Dániel és Juhász János adjunktusok alkotta csoport elismerésben részesült a Tempus Közalapítvány által meghirdetett, a felsőoktatásban alkalmazható jó gyakorlatokat célzó pályázaton. „Ezáltal mi is részesei lehetünk a több országot, Magyarország mellett Ausztriát, Csehországot, Horvátországot, Georgiát és Szerbiát tömörítő szervezetnek” – mondja Zsedrovits Tamás.



A Zsedrovits Tamás docens, Györffy Dániel és Juhász János adjunktusok alkotta csoport elismerésben részesült a Tempus Közalapítvány által meghirdetett, a felsőoktatásban alkalmazható jó gyakorlatokat célzó pályázaton. „Ezáltal mi is részesei lehetünk a több országot, Magyarország mellett Ausztriát, Csehországot, Horvátországot, Georgiát és Szerbiát tömörítő szervezetnek” – mondja Zsedrovits Tamás.

A nemzetközi adatbázis a felsőoktatás különböző területeiről – így például oktatási módszerek, számonkérés, hallgatói visszajelzések – gyűjti az alkalmazható módszereket. „Az a cél, hogy minél hatékonyabbá, minél eredményesebbé, minél élvezhetőbbé váljon a felsőoktatási képzés.”

Mintegy 130 pályázatból választották ki a közalapítvány és a többi jelölő szervezet munkatársai azokat a pályázatokat, amelyeket különösen jó példának tartanak. „Egy konferencia keretében a nyilvánosság előtt is bemutathatjuk munkánkat, egyúttal átvesszük a díjat június 16-án.”

Mi a benyújtott projekt lényege? „Olyan informatikai programmal pályáztunk, amellyel a hallgatók értékelése könnyebbé tehető az oktatók számára. Nemcsak könnyebbé teszi a teljesítmény mérését, hanem arra is lehetőséget ad, hogy hasonló nehézségű feladatokat kapjanak a hallgatók. Programozási tárgyak esetében ez különösen hasznos.”

A három oktató adja elő a Bevezetés a MATLAB programozásba című tárgyat az elsőéves hallgatóknak. „Kidolgoztunk egy olyan rendszert, amelynek segítségével automatikusan vagy félautomatikusan feladatokat hozhatunk létre különböző minták alapján. A program segítségével azonos szintű, de mégis más feladatot kapnak a hallgatók.” A kidolgozott rendszer fél óra alatt akár több ezer lehetőségből álló feladatsort hoz létre. Amikor a hallgatók megoldják a számukra kijelölt zárthelyi dolgozatot, a program azonnal pontozza, értékeli is a teljesítményüket. „Ebben szöveges rész is szerepel, illetve az, hány pontot kapott a hallgató a feladatra. Ha az oktató úgy gondolja, instrukciókat, tanácsokat is belefogalmazhat a programba, rámutathat, hol fordult elő hiba, illetve mit kellett volna másként tenni a megoldás során.”



A projekt gondolata már évekkel korábban megszületett, de – mint Zsedrovits Tamás mondja – a pandémia adta a végső lökést. „Amikor személyes jelenléttel folyik az oktatás, akkor is jól használható a rendszerünk, ugyanis előnyös, ha nem ugyanazt a feladatot kapják az egymás mellett ülő hallgatók, otthoni környezetben pedig – online oktatás esetén – különösen fontos, hogy mindenki másféle, de ismétlem, hasonló nehézségű feladatot kapjon.”

A rendszer fejlesztése szorosan kapcsolódott a tananyag fejlesztéséhez. „A pályázatban jeleztük, bár még nem próbáltuk ki, hogy a program valószínűleg szélesebb körben, más informatikai tárgyaknál is jól használható.”

A rendszer összegyűjti és közli az oktatóval, hogy melyik hallgató mennyire sikeresen teljesítette a feladatot. „Egyéb értékeléseket is futtathatunk a programon. Ha a számítógép hibát észlel adott ponton, megáll, és a hallgató nem kap pontot. Előfordulhat azonban, azért észlel hibát a program, mert az utasítás beírásakor a hallgató véletlenül felcserélt két betűt. Ha végigfuttatjuk a szövegelemzést, kiküszöbölhetjük, hogy egy ilyen óvatlan hiba miatt hátrányt szenvedjen az egyébként jól teljesítő hallgató.”

A rendszer naplózza is az elért teljesítményt, közérthetőbben: kiszűri, ha valaki netán más tollával ékeskedik. „Amikor hirtelen feltűnik több száz sornyi kód, akkor megkérdezzük, honnan jött az ötlet.” Ugyanakkor a rendszer rávilágít azokra a problémapontokra is, amelyekkel az oktatóknak részletesebben szükséges foglalkozniuk.

A projekt kidolgozói kíváncsiak voltak a hallgatók visszajelzéseire is, tanulmányaik során mennyiben látják hasznosnak a programot? „A megelégedettség vegyes képet mutatott, ezzel együtt azt a következtetést vontuk le, hogy a projekt hasznosan segíti a folyamatos készülést.”


Szöveg: PPKE Kommunikáció/Elmer István 


Események

31.
2025. márc.
JAK
[Caritas] Könyvvásár
Aula
02.
2025. ápr.
JAK
Áder János: A klímaváltozás hatásai és a fenntartható fejlődés
E3 előadó
03.
2025. ápr.
ITK
IT-Medtech-Biotech Karriernap 2025
Pázmány ITK
05.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Iohanneum 213
08.
2025. ápr.
HTK
Emlékkonferencia Rokay Zoltán halálának első évfordulóján
12.
2025. ápr.
JAK
Történelem tavaszi tábor (Gradus ad Facultatem) - 2025
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe