Egyedülálló szakirányú továbbképzés indul az ITK-n - a biológiai adatelemző képzést bemutatja Gáspári Zoltán, egyetemi docens

2020.06.03.

Európában szinte egyedülálló szakirányú továbbképzést indít a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kara 2020. szeptemberétől. A két féléves kurzus teljesítése után az egyetem végbizonyítványt állít ki. A jelentkezéshez legalább BSc szintű – a molekuláris biológiai ismeretekhez kötődő – ismeretanyag szükséges, s ha az egyetem úgy ítéli meg, a különböző végzettségű és szakmájú jelentkezőkkel tájékozódó beszélgetést folytat. A továbbképzés önköltséges, ennek összege megfelel a nemzetközi árszínvonalnak. Kreditenként 100 euró, félévenként egymillió forint.  

   A szakirányú továbbképzést az egyetem az online bioinformatikai oktatásra specializálódott finn céggel, a HiDucator Ltd-vel  közösen végzi – mondja Gáspári Zoltán docens, a képzés felelőse. „A HiDucator technikai hátteret, szakértői segítséget nyújt nekünk ahhoz, hogy az oktatást magas színvonalon el tudjuk látni.”

   A jelentkezőktől tehát molekuláris biológiai ismereteket várnak el, erre épül ugyanis a megszerezhető ismeretanyag. Rendkívül piacképes területen nyújtanak képzést a hallgatóknak. Ma ugyanis számos biológiai adatot generáló és feldolgozó cég, valamint kutatóhely működik a világon, amelyek igénylik azokat a szakembereket, akik a nagy mennyiségben rendelkezésre álló adatokat rendszerezni, kezelni és értelmezni tudják.

   A képzés távoktatási – online – módon folyik, ennek sajátosságai a mostani helyzetben aligha szorulnak magyarázatra. A képzés ennek megfelelően nemcsak Magyarországról, hanem a világ bármely pontjáról elérhető. Ezt szolgálja az angol nyelvű oktatás is.

   Az egyes tantárgyakon belül a hallgatók maguk határozzák meg időbeosztásukat. Nincs olyan kötöttség, hogy a hallgatónak adott időpontban a gép előtt kell ülnie. „Az egyetem modulokban küldi a tananyagokat, jól definiált határidőkkel, ezen belül a hallgató maga osztja be, milyen ütemben kíván haladni. Ilyen módon is a távoktatás előnyét igyekszünk érvényesíteni.”

   Mivel foglalkozik közelebbről a továbbképzés? „A résztvevő megismerkedik a korszerű molekuláris biológiai vizsgálatok során kapott adatok természetével és formátumával. Ezek vonatkozhatnak a génszekvenciára, illetve lehetnek transzskriptomikai (a nukleinsavakra, az RNS-ek mennyiségére vonatkozó) és proteomikai (a fehérjemolekulák mennyiségére és milyenségére vonatkozó) adatok. Több tízezer ilyen adat nyerhető egyetlen sejtből, s ezek összehasonlító vizsgálata képet ad arról, mely gének aktívak adott esetben. A kutatók, amikor valamilyen betegséget vizsgálnak, a beteg és az egészséges sejtek, szövetek közötti különbségeket ilyen módszerrel is megközelíthetik, és teljes molekuláris képet kaphatnak arról, mit okoz adott elváltozás a sejtek működésében.” A hallgatók megismerkednek azzal is, hogyan kell használni az említett vizsgálatokhoz szükséges számítástechnikai, informatikai eszközöket.

   „Az ilyen eljárással nyert adatok és következtetések akár egy-két éven belül, más esetben évtizedes távlatban megjelennek majd a gyakorlati orvoslásban. A molekuláris diagnosztika azonban már a jelenben is profitálhat ezekből az adatelemzési módszerekből, amikor meg tudjuk mondani, adott páciens esetében mi az a sajátosság, amire különösen oda kell figyelni.”

   Elengedhetetlen a molekuláris diagnosztikai eszközöknek a fejlesztése, hiszen sok esetben például még azt sem ismert, hogy a kutatók mit keresnek, nem tudják, mi az a molekuláris jelzés, amelyre a páciens esetében ügyelni kell. „Rengeteg adat segítségével igyekszünk megállapítani a különbséget az egészséges és a beteg ember, vagy a különböző súlyosságú esetek között. Megfelelő mélységgel végzett adatelemzés vezethet el az egyes eltérések feltérképezéséhez.”

   A képzés során a tárgyak oktatói folyamatosan a hallgatók rendelkezésére állnak. Igénybe vehetik a személyes konzultációt, magyarázatot, segítséget kérve az anyag feldolgozásakor. „Nem hagyjuk magára a hallgatót az elküldött online tananyaggal, bármikor kapcsolatba léphet az oktatóval, személyes interakció segíti az anyag megértését.” A hallgató a második félévben a szakdolgozat megírásakor ugyancsak közösen dolgozik a témavezetőjével. A képzési programban az egyes tantárgyak, témakörök szorosan egymásra épülnek, s mint Gáspári Zoltán hangsúlyozza, „teljes képzést kapnak a hallgatók, nem pedig az ismeretanyag egyik szeletét ismerik meg”.

Írta: PPKE Kommunikáció/E.I.
Fotó: PPKE

 

Események

13.
2025. márc.
PPKE
Szakkollégiumi konferencia
13.
2025. márc.
BTK
Tanítók Napja
Iohanneum Díszterem
19.
2025. márc.
JAK
Véradás az egyetemen
E2 előadó előtti tér
20.
2025. márc.
ITK
Véradás 2025 tavasz
Pázmány ITK
28.
2025. márc.
BTK
Doktori Iskolák Nyílt Napja
Danubianum
02.
2025. ápr.
JAK
Áder János: A klímaváltozás hatásai és a fenntartható fejlődés
E3 előadó
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe