„Értékalapú jövőépítés: Dr. Cserey György dékán újraválasztásról, kihívásokról és a Pázmány ITK küldetéséről”

2025.09.05.

Dr. Cserey György dékán megerősített mandátuma nemcsak bizalmat, hanem újabb lehetőséget is jelent a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karának. Az elmúlt évek eredményei irányt mutatnak a jövőre: olyan mérnökök képzésére, akik egyszerre technológiailag kiválóak és emberközpontú értékek mentén gondolkodnak.

Mit jelent Önnek a dékáni megbízatás megerősítése?

A dékáni megbízatás megerősítése számomra elsősorban bizalom és felelősség. A hallgatók, oktatók és a kar közössége visszajelzést adott arról, hogy az elmúlt évek irányvonalát támogatja. Ez motivációt jelent, hogy tovább építsük azt az értékalapú, innovatív és hallgatóközpontú szemléletet, amit közösen alakítottunk ki. E megbízatás lehetőséget ad arra is, hogy a megkezdett fejlesztéseket tovább vigyük: új képzéseket indítsunk, erősítsük nemzetközi kapcsolatainkat, és megtartsuk azt a támogató, családias légkört, ami a kar sajátja.

Mely eredményekre a legbüszkébb az előző ciklusból?

Számos előrelépés történt, csökkentettük a hallgatói lemorzsolódást, bevezettük a mentorprogramot és pszichológiai tanácsadást is kínálunk. Tudományos téren különösen fontosnak tartom, hogy a Cybathlon nemzetközi bionikai versenyen csapatunk megnyerte saját fejlesztésű technológiájával a látássérülteket segítő eszközök kategóriáját, ezzel is bizonyítva a Pázmány ITK nemzetközi szintű kutatási és fejlesztési képességeit.

A mai világban egy egyházi fenntartású egyetemnek milyen kihívásokkal kell szembenéznie, mi volt az elmúlt három évben a legnagyobb próbatétel?

A legnagyobb kihívás számunkra az, hogy a mai fiatalok – akik már képi adatokon nőttek fel és egy egészen más tanulási ritmusban élnek – hogyan tudnak tartós figyelmet, mély megértést és kritikus gondolkodást elsajátítani. Egy egyházi fenntartású egyetem felelőssége ebben a gyorsan változó világban az, hogy olyan értékadó tudást közvetítsen, amely nemcsak naprakész, hanem jövőálló is: olyan alapokat ad, amelyekre a mesterséges intelligencia korában is lehet építeni. Ennek a tudásnak a középpontjában az ember áll, nem pusztán technológiáról szól, hanem erkölcsi aspektusokat is figyelembe vesz. Az ITK ebben próbál élen járni: egyszerre adunk versenyképes szaktudást és biztosítunk értékalapú iránytűt a jövőhöz.

Milyen fő célokat tűzött ki a következő dékáni ciklusra?

A következő ciklusban szeretnénk továbbvinni azt a küldetést, hogy értékek mentén formáljuk a jövő mérnökeit: olyan szakembereket képezünk, akik nemcsak technológiailag kiválóak, hanem felelősségteljesek is. Ezzel párhuzamosan egyértelmű célunk a fejlődés: minőségben és mennyiségben egyaránt. A jelenlegi 600 fő körüli hallgatói létszámot növelni kívánjuk, miközben képzéseink és szolgáltatásaink színvonalát is emeljük. Törekszünk arra, hogy hallgatóinkat nemzetközi szinten is versenyképes tudással vértezzük fel, miközben megőrizzük azt a személyes, támogató, közösségcentrikus légkört, amely az ITK egyik legnagyobb értéke. Mindezt egy stabil kutatási és ipari háttérrel, erős nemzetközi kapcsolatokkal, valamint egyre több pályázati sikerrel kívánjuk megalapozni.

Tervezik új szakok, specializációk vagy technológiai fókuszterületek indítását?

Igen, a következő években tovább bővítjük képzési portfóliónkat olyan területekkel, amelyek a technológiai jövőt alapvetően meghatározzák. Az egyik legfontosabb új irányunk a Mesterséges Intelligencia Informatikus MSc képzés, amelynek létesítése jelenleg több hazai egyetemmel közösen van előkészületben. Ez a képzés válasz a mesterséges intelligencia gyors térnyerésére, és célja, hogy hallgatóink a legmagasabb szintű elméleti és gyakorlati tudással léphessenek ki a munkaerőpiacra. Emellett már elindítottuk a Bioinformatika és a Kvantummérnök MSc programokat is, amelyek ugyancsak a jövő kulcsterületei közé tartoznak. Folyamatosan vizsgáljuk, hogy milyen új BSc, MSc képzések és posztgraduális specializációk illeszthetők még be oktatási rendszerünkbe annak érdekében, hogy hallgatóink naprakészen reagálhassanak a 21. század kihívásaira.

Milyen kutatásfejlesztési vagy ipari együttműködésekre építene a kar a jövőben?

Erősíteni kívánjuk a meglévő ipari kapcsolatainkat és új partnereket is keresünk EU-s keretprogramokban. Kiemelten fontos számunkra a Cybathlon verseny, mert ott valós társadalmi problémákra keresünk technológiai megoldásokat – ilyen projektek köré szeretnénk még több ipari együttműködést építeni. Emellett a Roska Botondhoz kapcsolódó BrainVisionCenter-rel is együttműködünk, és új területeket keresünk a mesterséges intelligencia és egészségügy metszéspontján.

Hogyan fejlesztenék tovább az ITK oktatási módszertanát, digitális eszközparkját?

Tovább szeretnénk bővíteni a gyakorlatorientált képzési elemeket: korszerűbb laboratóriumi környezetet tervezünk kialakítani, valamint erősítjük az interaktív oktatási formákat. Külön figyelmet fordítunk a hibrid és online oktatás technikai hátterének fejlesztésére, valamint a tanulmányi adminisztráció egyszerűsítésére digitális platformokon keresztül.

Milyen lehetőségeket kínálnak a hallgatóknak a tudományos munkát illetően?

A hallgatók már az első évtől kezdve bekapcsolódhatnak a kutatási projektekbe, például a Jedlik Laboratóriumok 33 kutatócsoportján keresztül. Számos témában dolgozhatnak PhD-hallgatókkal, posztdoktorokkal és vezető kutatókkal együtt. Büszkék vagyunk arra, hogy hallgatóink sikerrel vesznek részt nemzetközi versenyeken és több start-up is elindult a Kar falai közül. Ezek a lehetőségek nemcsak tudományos tapasztalatot, hanem szakmai kapcsolatokat és jövőbeli karrierutakat is biztosítanak.

Hogyan erősítenék a kari közösséget – hallgatók, oktatók, alumni viszonylatában?

Továbbfejlesztjük mentorprogramunkat, amely már formálisan is része lett az elsőéves képzésnek. Erősítjük a közösségi eseményeket, támogatjuk az Animátor Közösséget, amely meghatározó szerepet játszik a gólyák integrációjában. Emellett ápoljuk az alumnusainkkal a kapcsolatot: célunk, hogy a végzettek rendszeresen visszajárjanak tapasztalataikat megosztani, mentoráljanak, vagy akár ipari kapcsolatokat hozzanak vissza a karra. Így egy életen át tartó, aktív közösséget szeretnénk kiépíteni.

Hol látja az ITK-t 5–10 év múlva a hazai és nemzetközi tudományos térképen?

Célunk, hogy az ITK továbbra is a hazai tudományos élet meghatározó szereplője maradjon, különösen a bionika, a mesterséges intelligencia és az interdiszciplináris kutatás területén. Nemzetközi szinten szeretnénk még erőteljesebben jelen lenni: több közös képzéssel, mint például az IPCV, amely három egyetem közös diplomáját adja, valamint erős kutatási együttműködésekkel Európa és Ázsia vezető intézményeivel. Olyan helyet képzelek el, ahol a világ bármely tájáról szívesen jönnek hallgatók és kutatók, mert tudják, hogy itt inspiráló környezet és valódi technológiai újítások születnek.

Milyen értékeket szeretne a kar közvetíteni a technológiai fejlődés korában?

Fontos számunkra, hogy miközben a legkorszerűbb technológiákkal dolgozunk, ne veszítsük szem elől az emberközpontúságot. A technológia nem cél, hanem eszköz – az emberi méltóságot, közösséget és társadalmi igazságosságot kell szolgálnia. Az Egyház erkölcsi iránymutatása, a keresztény értékrend, a transzparencia és a felelősségvállalás kulcsfontosságú értékek, amelyeket az oktatásban és a kutatásban egyaránt közvetíteni szeretnénk.

Mit üzenne azoknak a fiataloknak, akik a jövőben az ITK-ra jelentkeznének?

Ha szeretnél egy olyan helyen tanulni, ahol a technológia nemcsak modern, hanem emberközpontú is, ahol személyes figyelmet kapsz, és akár már az első évtől részt vehetsz nemzetközi kutatásokban, akkor jó helyen jársz. Az ITK nemcsak tudást ad, hanem közösséget is. Olyan környezetet kínálunk, ahol kibontakozhatsz, és ahol a jövő formálásában aktív szereped lehet. A világ gyorsan változik – mi abban segítünk, hogy ne csak lépést tarts vele, hanem te magad is alakítsd azt.

Események

15.
2025. szept.
BTK
Ars Sacra – Őseink zarándokútjain
Sophianum
16.
2025. szept.
BTK
Ars Sacra – A remény laboratóriuma
Danubianum
18.
2025. szept.
PPKE
OMÉK 2025 „Hogy művelje és őrizze” Tudományos konferencia
07.
2025. okt.
PPKE
“Kitárta a hit kapuját”
16.
2025. okt.
BTK
30 éves a Lengyel Tanszék
Danubianum 114
11.
2025. nov.
PPKE
“Kitárta a hit kapuját”
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe