Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
Az egyetemünkön megszerezheto szakképzettségeket jól kiegészíto, praktikusan hasznosítható médiaismeret elsajátítása, kiegyensúlyozott médiaszemlélet kialakítása. A politikai csatározások közepette szükséges, hogy a hallgatók képesek legyenek a konzervatív és a liberális sajtó szándékainak felismerésére. Szükséges megismerniük azt is, hogy a gyakorlatban miként lehetséges biztosítani a szólásszabadság, a sajtószabadság, az információ szabad áramlása alapértékek érvényesülését. A napi hírek és háttérmagyarázatok keletkezésének megismerése pedig segíti a hallgatókat abban, hogy hivatásuk majdani gyakorlása során a közélettel összefüggo ügyekben kiegyensúlyozott, pártatlan és elfogulatlan döntéseket hozhassanak.
Tantárgy tartalma:
1. Sajtótörténet 1945-tol napjainkig a nyomtatott és az elektronikus médiában.
2. Médiaetika
(Közérdek és médiumok, a nemzeti, konzervatív újságírás és a globalista, liberális sajtó közötti különbség, közszolgálatiság a médiumokban...)
3. A propaganda kora, a manipuláció muvészete.
(a mindennapos meggyozés lélektana, a rábeszélo hitelessége, társadalmi válasz a propaganda kihívásaira, hogyan ismerjük fel a manipulációt?...)
4. A nyomtatott, a rádiós-televíziós és az internetes újságírás.
(Közszolgálati és kereskedelmi csatornák kötzelességei az elektronikus médiában)
5. Az újságírás mufajai: Ténymufajok.
A hír, hírszerkesztés.
(a hírgyujtés és hírszerkesztés etikája, a hitelessé
g, a pártatlanság, a tárgyszeruség, a lényegre törés...)
6. Tudósítás a sajtóban, a rádióban, a képernyon, az interneten. A közlemény.
(a lead, a lényegkiemelés fortélyai, információ gyujtés...)
7. Vélemény mufajok
Hírmagyarázat, kommentár
8. Publicisztika
(vezércikk, glossza, kroki, tárca...)
9. Az újságírás csúcsai
-Interjú
-riport, dokumentumriportok, tényfeltárás, társadalomismeret.
10. Médiahatalom és a médiaértelmiség
11. Meddig terjed a sajtószabadság, a szólásszabadság? Mit jelent a sajtótisztesség?
12. A tömegkommunikációs eszközök szerepe az emberi haladásban, a tömegkommunikációs eszközök keresztény szemlélete, megléte és hiánya.
Számonkérési és értékelési rendszere:
Összetett: részvétel és aktivitás az órákon; max. 3 hiányzás megengedett; prezentáció és/vagy házi dolgozat
Irodalom:
Az eloadásokon és a gyakorlaton elhangzottak a kötelezo anyag részét képezik.
Ajánlott irodalom: Stefka István emlékei a médiaháborúról. Megjelent 2022. Kairosz Kiadó