Online nemzetközi szakmai konferencia a Pázmányon

2020.10.30.

Immár nyolcadik alkalommal kerül sor a Pázmány JÁK Versenyjog Kutatóközpontja szervezésében a megtévesztő reklámok és egyéb tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok aktuális kérdéseit bemutató nemzetközi konferenciára, amelyet idén az online térben rendeznek meg november 6-án, 10 órai kezdettel. Ennek apropóján a workshop szervezőjével, Dr. Tóth Tihamér dékánhelyettessel beszélgettünk.

Hogyan született meg a konferencia ötlete? Miért ezt a témát választották?

A megtévesztő reklámokkal szembeni hatósági fellépés fontos területe a magyar versenyjognak. Ha valaki megnézi a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) honlapját, vagy a sajtóhíreket, sokkal több ezzel kapcsolatos jogeset van, mint kartell, vagy erőfölénnyel való visszaélés. A GVH ugyan magyar jogszabályt alkalmaz, de e mögött egy uniós irányelv húzódik, így a tilalmi rendszer minden EU tagállamban ugyanaz: emiatt a téma kiválóan alkalmas nemzetközi rendezvényen való megtárgyalásra.

Hogyan alakították ki az idei programot? Mely országok versenyhivatalai vesznek részt a workshopon?

A vírushelyzet miatti bizonytalanság sajnos nekünk sem segített: hagyományosan tavasszal kerül sor a konferenciára. Húztuk-halasztottuk, ameddig lehetett, bízva a korlátozások feloldásában, de végül úgy döntöttünk, hogy tovább már nem várunk. A személyes találkozások sajnos elmaradnak, de előnyt próbálunk abból kovácsolni, hogy az online világban könnyebb lesz a külföldi hallgatóságot elérni. A résztvevő országok – a magyarok mellett - hagyományosan Olaszország, Lengyelország, mivel ezek versenyhatóságai aktívak e téren. Alkalmanként a holland versenyhatóságtól is jönnek, ezúttal egy amszterdami egyetemen kutató magyar kolléganő számol be a kinti tapasztalatokról.

Idén a vírushelyzetre tekintettel online formában lesznek megtekinthetők az előadások. Milyen platformon érhetik el az érdeklődök, illetve lesz-e lehetőségük valamilyen formában bekapcsolódni az eszmecserébe?

Az egyetem nemrég fizetett elő a Zoom konferencia szolgáltatására, Suri Noémi kolléganőmnél - a suri.noemi@jak.ppke.hu címen - történő jelentkezés után az érdeklődők egy linket kapnak, azon keresztül tudnak – ingyenesen – belépni a konferencia felületre.

Itthon milyen gyakorlattal rendelkeznek a hirdető cégek? Mennyire szándékos a megtévesztés a részükről?

Vannak visszatérő problémák, így például a hírközlésben a komplex szolgáltatásokat nehéz úgy hirdetni, hogy mindenben megfeleljenek a versenyhivatali elvárásoknak. Az utóbbi 1-2 évben kiemelt figyelmet fordít a GVH a digitális piacokra, fontos vizsgálódások folytak például az online hotelfoglalásnál tapasztalható agresszív vásárlásösztönzés terén. Vannak olyan cégek is, amelyek szándékosan, de legalábbis erős hanyagsággal járnak el a reklámok terén, s megalapozatlanul sugallnak gyógyhatást, jobb közérzetet, anyagi biztonságot, vagy bármi mást, amire napjaink fogyasztója vágyhat.

Mi mint vásárlók, hogyan leplezhetjük le a bujtatott reklámot mondjuk a kedvenc influenszerünk oldalain? Van valamiféle jogi eszköz az egyszeri felhasználó kezében?

Nincsenek nagy csodák: ha egy hirdetés túl szép, hogy igaz legyen, akkor nagy valószínűséggel nem igaz. Izgalmas kérdés, hogyan reagál egy átlagfogyasztó a reklámra, a törvény ugyanis csak azt a megtévesztést tiltja, ami hatására más ügyleti döntéseket hozunk. A magyar gyakorlat nagyon szigorú, a nyilvánvalóan, viccesen valótlan állításokat nem számítva (például nem fogunk szárnyra kapni egyetlen ital miatt sem) a reklámozónak mindig igazolni kell tudnia a kereskedelmi kommunikáció valóságtartalmát. Az influenszerek sem kivételek, a GVH honlapján lehet jó tájékoztatókat olvasni, mire figyeljen oda a digitális térben a fogyasztó. Legyünk tisztában azzal, hogy ha egy híresség egy termékről osztja meg saját élményeit, az minden bizonnyal reklám, s így is kell arra tekinteni. Ha a reklám jelleget az influenszer nem teszi nyilvánvalóvá, akkor megvalósulhat a megtévesztés.

Készítette: PPKE Kommunikáció/Hevér Kinga Szilvia

 

Események

13.
2025. márc.
PPKE
Szakkollégiumi konferencia
13.
2025. márc.
BTK
Tanítók Napja
Iohanneum Díszterem
19.
2025. márc.
JAK
Véradás az egyetemen
E2 előadó előtti tér
20.
2025. márc.
ITK
Véradás 2025 tavasz
Pázmány ITK
28.
2025. márc.
BTK
Doktori Iskolák Nyílt Napja
Danubianum
02.
2025. ápr.
JAK
Áder János: A klímaváltozás hatásai és a fenntartható fejlődés
E3 előadó
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe