Szakajánló sorozatunk: Pázmány hittanár képzés

2020.09.17.

Miért tanuljunk hittant? Ha valaki fölteszi ezt a kérdést, mindjárt a választ is meg tudja adni rá. Életünk legfontosabb, köztük úgynevezett végső kérdéseire innen kaphatunk választ. Vincze Krisztián atya, a Hittudományi Kar 1-es számú keresztény bölcseleti tanszékének tanszékvezetője a hittanári képzés gyakorlati ismereteivel folytatja. „A hittanár-nevelőtanár osztatlan képzésre olyan jelentkezőket várunk, akik az óvodától a gimnáziumig átadják a katolikus hit alapvető ismereteit.”  

Kapiller Bernadett negyedéves hittanár-magyar szakos hallgató. „Régóta tanári pályára készültem, de még nem tudtam, milyen szakra jelentkezzem. Imádkozás közben kaptam meg a választ. Ennek hatására vágtam bele, és nem bántam meg.”

A Hittudományi Karon hittanárokat, katekéta lelkipásztori munkatársakat, katolikus közösségszervezőket és teológusokat képeznek. „Mind a négy képzés esetében fontos, hogy a hallgatók mélységében és összefüggéseikben sajátítsák el a katolikus hitismereteket. A katolikus hitigazságokat képviseljék a vallásközi vagy felekezeti párbeszédben is, és életformájukkal is tanúskodjanak hitükről.” A kar életére jellemző személyesség már a felvételi alkalmassági vizsgánál megkezdődik, „s így szeptemberben nem állunk ismeretlenül egymás előtt”.

Az egyszakos hittanár-nevelőtanár osztatlan képzés a 2020/2021-es tanévben levelező tagozaton indul, majd úgy tervezik, később nappali munkarendben is elvégezhető lesz. A tanulmányok során a hallgatók rendszerezett formában megismerkednek az egyház tanításával, a hitigazságokkal. Alapozásként keresztény bölcseletet tanulnak, ennek keretében logikát, ismeretelméletet, antropológiát, kozmológiát, etikát… „Ezek a tantárgyak azért is nagyon szépek, mert minden hallgatót arra serkentenek, hogy képes legyen párbeszédre lépni a humán tudományokkal. Az alapvető hittan – mint a neve is jelzi – az alapvető hitbeli tudnivalókat, Jézus Krisztus személyének megismerését, az ökumenizmus történetének áttekintését, a világvallásokban való tájékozódást nyújtja. A teológiai modulok lényegét a dogmatikai diszciplínák: az istentan, a krisztológia, a szentháromságtan, az eszkatológia, a mariológia adja; s nagyon fontos tudásanyagot jelent természetesen a patrológia is. Hallgatóink nagyon szeretik az erkölcsteológiát, amely a megélt keresztény élet normáit foglalja össze.” Izgalmas stúdium az egyháztörténelem, amely nélkül aligha érthető az egyetemes történelem.

Nagyon élvezem az előadásokat, mondja Bernadett. „Az egyetemen tudományos alapokra helyezik a hittani és a teológiai ismereteket. Amióta például háttértörténelmet és a Biblia kutatástörténetét is tanultam, másként hallgatom a prédikációkat, sokkal jobban értem az összefüggéseket, és ez nagyon jó élmény. A tudományosság mellett a lelkiség is teret kap. Többször előfordult, hogy a magánéletemre vonatkozó kérdésekre egy-egy előadáson kaptam választ.”  

Alapos pedagógiai és pszichológiai képzésben is részt vesznek a leendő hittanárok. (Aki egy másik tanári szakkal – magyar, történelem, nyelvek – kívánja párosítani itteni tanulmányait, mint Bernadett, annak a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karra kell beadnia jelentkezését.) „A tíz féléves képzés során az utolsó két szemeszterben összefüggő szakmai gyakorlatot teljesítenek a hallgatók.” A gyakorló iskolában mentortanárok segítik őket, az egyetem részéről pedig a gyakorlatvezető oktatók kísérik a hallgatókat.

Az Erasmus program kínálta külföldi tanulmányok a hittanár-nevelőtanár hallgatók számára is elérhetők. Ha valaki elnyeri a Kopits Alapítvány ösztöndíját, ez tanévenként 250 ezer forintot jelent a diáknak.

A Pázmányon belül – létszámát tekintve – a Hittudományi Kar a legkisebb. „Ilyen körülmények között természetes, hogy közvetlenebb, személyesebb légkör alakul ki az oktatók és a hallgatók között.” A szokásos diákprogramok mellett – gólyabál, klubbeszélgetések, szakmai napok – a katolikus életforma alkalmait is kínálják: a nappalisoknak hétközben kétszer van lehetőségük szentmisén részt venni, a levelezősöknek szombaton. Félévente egy-két alkalommal kötelező ez, „de azt hiszem, a Hittudományi Karon ez teljesen magától értetődő”.

Bernadett részt vesz a diákbizottság munkájában. „Arra törekszünk, hogy jó hangulatú közösség alakuljon ki. Rengeteg programunk van, nemcsak a lelki napokra gondolok, hanem igyekszünk sokféle, színes közösségi élményt – gólyabál, gólyatábor – is beemelni, hiszen ezek is fontosak egy egyetemista életében.” 

A hallgatók időnként közelebbről is megismerkednek valamelyik katolikus templommal, felkeresnek más felekezethez tartozó intézményeket is. Ellátogatnak az ismert zarándokhelyekre és vallási központokba. „Úgy szeretnénk katolikusok lenni, hogy a katolikus élet mellett tekintettel vagyunk más felekezetek jelenlétére is” – mondja a tanszékvezető.

Elsősorban az egyházi, de az állami iskolák is előszeretettel várják a frissen végzett hittanárokat. Tanítani fogok, mondja Bernadett. „Hogy megmutassam a fiataloknak, a gyermek- és kamaszkorúaknak, hogy az őket foglalkoztató, bennük forrongó kérdésekre igenis lehet értelmes válaszokat találni.”

Aki kedvet érez a tanári pályához, a pedagógusi munkához, s ezzel együtt fontosnak tartja a katolikus szellemet, részt kíván venni az egyház evangelizációs munkájában, annak előszeretettel ajánlja Vincze Krisztián atya a karon folyó képzést. „Egyszerre van szükség tudásvágyra és a tudás átadásának vágyára, s az emberi ismeretek közül az élet számos helyzetében a hitismeretek a legfontosabbak.”

Hittudományi Kar
Képzés helyszíne: Budapest
Telefonszám: (36-1) 484-3030, (36-1) 484-3031
E-mail: to@htk.ppke.hu
Facebook
Web

Készítette: PPKE Kommunikáció/E.I.
Fotó: PPKE

 

 

Események

13.
2025. márc.
PPKE
Szakkollégiumi konferencia
13.
2025. márc.
BTK
Tanítók Napja
Iohanneum Díszterem
19.
2025. márc.
JAK
Véradás az egyetemen
E2 előadó előtti tér
20.
2025. márc.
ITK
Véradás 2025 tavasz
Pázmány ITK
28.
2025. márc.
BTK
Doktori Iskolák Nyílt Napja
Danubianum
02.
2025. ápr.
JAK
Áder János: A klímaváltozás hatásai és a fenntartható fejlődés
E3 előadó
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe