Szakajánló sorozatunk: Pázmány óvó- és tanítóképzés - Óvodapedagógusnak, tanítónak lenni nem egyszerűen szakma, hanem nemes hivatás

2020.05.28.

Juhász Márta adjunktus, az Óvó- és Tanítóképző Tanszék vezetője tartózkodik minden hangzatos szótól, bár az a hivatás, amelyre felkészítik a hallgatókat, megérdemelné akár a magasztos szavakat is. Óvodapedagógusnak, tanítónak lenni nem egyszerűen szakma, hanem nemes hivatás. Hiszen, mint ahogyan a tanszékvezető mondja, a jövő nemzedékek tagjait felelősséggel kell felkészíteni a szellemileg, lelkileg és testileg egészséges életre.

„Pedagógusnak lenni összetett és egyben izgalmas feladat. Nincs két egyforma nap, nincs két egyforma diák, ezért folyamatos kihívás vár a pedagógusra, s ez rendkívül változatossá teszi a tevékenységét. A gyerekek szeretete, nyitottsága, őszintesége újra és újra feltölti az embert, pozitív energiákat közvetít. A pedagógus nagyon sokat nyújthat növendékeinek, a tudáson kívül örömet, élményt, szeretetet, barátságot.”

Szép és igaz vallomás, amelyből kiolvasható a legkisebbekkel szemben érzett felelősség tudata. S az a – méltán mondhatjuk – művészi igény, amellyel a pedagógus megteremteni azt a légkört, hogy a gyermekek szeressenek óvodába, iskolába járni és tanulni.

Az óvodapedagógusokat három év alatt, a tanítókat négy év alatt készítik fel a Pázmány egyetem esztergomi intézetében. Ez idő alatt eljuttatják őket oda, hogy minden tantárgyat oktassanak az alsó tagozaton, illetve a maguk választotta műveltségi területen tanítsanak az ötödik és hatodik osztályban. A választható műveltségi területek: a magyar nyelv és irodalom, az angol nyelv, az ember- és társadalomismeret, illetve a testnevelés.

Nádudvary Csongor másodéves tanítói szakon. „Mindig is kisgyermekekkel szerettem volna foglalkozni. Fontosnak tartom az oktatásukat, de legalább ilyen fontos, hogy erkölcsi téren olyan – szeretetközpontú – nevelést kapjanak, amellyel az életben boldog emberek lehetnek.”

„Kiemelném a német és szlovák nemzetiségi szakirányokat – folytatja Juhász Márta. – Az alapos nyelvi képzés mellett a hallgatók megismerkednek az adott nemzetiség kultúrájával, nyelvével, történelmével és hagyományaival.” Tavaly bevezették a nemzetiségi pedagógus ösztöndíjat, ennek összege akár a 75 ezer forintot is elérheti havonta, munkába lépés után pedig nemzetiségi pótlék jár. „Az is figyelemre méltó, hogy a nemzetiségi szakirányon végzettek diplomája egyenértékű a felsőfokú nyelvvizsgával.” Jelentkezéskor nem feltétel sem az emelt szintű érettségi, sem a középfokú nyelvvizsga, viszont középszintet megközelítő nyelvi ismeretet várnak el, hiszen az órák az adott nyelven folynak.

Darázs Csenge óvodapedagógusnak készül német nemzetiségi szakirányon. „Kiskorom óta óvónő szeretnék lenni, a gimnáziumban pedig a tanárom megszerettette velem a német nyelvet. Amikor kiderült számomra, hogy ezzel a kétirányú érdeklődéssel lehetőség nyílik egyetemi tanulmányokra, ráadásul szülővárosomban, Esztergomban, egyértelmű volt, hogy a Pázmányra jelentkezem.”

A tanszékvezető hangsúlyozza: fontosnak tartják a gyakorlatorientált képzést, s ez már az első félévben megkezdődik. „Kezdetben hospitálnak a hallgatók, majd fokozatosan jutnak el arra a szintre, hogy egyedül is képesek legyenek óvodai foglalkozást vagy tanórát megtervezni és megtartani.”

Az Erasmus ösztöndíjjal kapcsolatban elmondja: „Hallgatóink nagyon jó tapasztalatokkal érkeznek vissza. Német nyelvterületen Passauba, Linzbe, Bécsbe pályázhatnak, angol vonalon pedig Dánia második legnépesebb városának, Aarhusnak az egyetemére juthatnak el.

Juhász Márta hangsúlyozza: „Esztergom önmagában is vonzó. A pedagógusképzés nagy hagyományokkal rendelkezik a városban, s folyamatosan igyekszünk megújulni a közoktatás kihívásainak megfelelve.” Nagy hangsúlyt fektetnek a modern módszertani felkészítésre. Kiváló feltételek állnak rendelkezésre: a nagy állományú szakkönyvtár, tornaterem, a szaktantermek, „s kényelmes kollégiumi elhelyezést biztosítunk a távolabbról érkezőknek”.

Nagyon jó a kapcsolat az oktatók és a hallgatók között. A végzettek szívesen emlékeznek vissza az Esztergomban töltött évekre. Gazdag tanórákon kívüli programokat kínálnak, ezek közül a tanszékvezető – többek között – megemlíti a város rendezésében a dunai lampionos felvonulást, a környező nemzetiségi falvak felkeresését, s rendszeresen ellátogatnak a szekszárdi német nyelvű színházba.

Az oktatók kedvesek, mondja Csenge, „nem csak Neptun-kódok vagyunk számukra”. Bármilyen problémával megkereshetik őket, a koronavírus járvány idején is a lehető legtöbbet segítenek.

„Mindkét alapszakunk teljes és átfogó képzést nyújt. Hiányszakmának számít az óvodapedagógus és a tanító, ezért aztán a végzettek válogathatnak a munkahelyek közül. Tapasztalataink szerint a hallgatók gyakran abban az intézményben kötelezik el magukat, ahol pedagógiai gyakorlatukat végezték.”

Amikor pályát választottam, tisztában voltam az anyagi lehetőségekkel – mondja Csongor. „A pedagógus életpályamodell segít abban, hogy tisztességesen el tudjam majd tartani a családot.” Szülővárosában, Pécsett vagy valamelyik baranyai faluban képzeli el a jövőjét, nagycsaládosként.    

Juhász Márta végül felhívja a figyelmet a következőre: „Jelentkezéskor azt is mérlegeljük, hogy a diák rendelkezik-e a hivatás gyakorlásához szükséges tulajdonságokkal. A fiatal legyen befogadó, kreatív, tudjon alkalmazkodni, és törekedjen arra, hogy mindazt, amit a képzés során elsajátít, szeretettel tovább adja.”

Óvó- és Tanítóképző Tanszék
Képzés helyszíne: Esztergom és Budapest
Telefonszám: (33) 413-699 /135
E-mail: ovodapedagogus@btk.ppke.hutanito@btk.ppke.hu
Tanszéki Facebook
Tanszéki weboldal
Nézz körül a tanszéken!

Írta: PPKE Kommunikáció/E.I.
Fotó: PPKE

 

Események

13.
2025. márc.
PPKE
Szakkollégiumi konferencia
13.
2025. márc.
BTK
Tanítók Napja
Iohanneum Díszterem
19.
2025. márc.
JAK
Véradás az egyetemen
E2 előadó előtti tér
20.
2025. márc.
ITK
Véradás 2025 tavasz
Pázmány ITK
28.
2025. márc.
BTK
Doktori Iskolák Nyílt Napja
Danubianum
02.
2025. ápr.
JAK
Áder János: A klímaváltozás hatásai és a fenntartható fejlődés
E3 előadó
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe