Korábban nem találkoztunk hasonló helyzettel, a mi karunkon korábban nem terjedt el, hogy tananyagokat, hanganyagokat, videókat töltsük fel a hallgatóknak. Eddig közvetlen oktatás formában osztottuk meg velük az ismereteket. Ezért mindannyiunkat meglepte az új helyzet, és bizonyára nem is használjuk még professzionális módon az eszközöket. Meg is állapítottuk mindjárt az elején, hogy tűzoltásról van szó, mint ahogyan országosan, sőt, világméretekben is mindenkinek a maga területén, lehetőségei szerint szükséges menedzselnie a váratlan helyzetet.
Két nagyon jó, az egyetem által biztosított csatornát használunk ezekben a napokban, hetekben az oktatáshoz. Az egyik a Neptun rendszer felületén megnyílt, Neptun Meet Street-nek nevezett lehetőség. Tantárgyanként fel tudjuk tölteni az üzeneteket, a hang- és videocsatolmányokat, valamint honlapok file-jait is mellékelhetjük. Ezen az úton viszonylag gyorsan elérhetők a különböző hallgatói csoportok. Azt ugyanakkor már nem tudjuk ellenőrizni, hogy a diákok milyen ütemben és milyen mélységben dolgozzák fel a nekik eljuttatott anyagokat. Ez majd csak a vizsgán derül ki.
A hallgatókkal fenntartott kapcsolat másik módja az úgynevezett Microsoft Teams program, ahol lehetőség van videokonferenciák tartására. Kis létszámú csoportjaimmal ez sikeresen működik. Érdekes megfigyelésem, hogy ezzel a módszerrel interaktívabbnak tűnik az oktatás, mint a „hagyományos” órai előadásokon. Tanárok és hallgatók egyaránt kizökkentek a megszokottból, ezáltal mindenki kissé közvetlenebbé vált, s ezt pozitívumként értékelem a kényszerhelyzetben.
Ugyanakkor negatívumként kell említenem, mint utaltam már rá, hogy nem tudjuk, a hallgatók milyen ütemben dolgozzák fel a feltöltött anyagokat, különösen az írásos anyagokat. Ennek hátránya majd a vizsgaidőszakban jelentkezhet. Személyes, közvetlen előadás és visszajelzés hiányában majd esetleg kapkodnak, nem érik utol magukat. S tény, hogy ha hiányzik a személyes, közvetlen kapcsolat, a feltöltött anyagoknak – a Microsoft Teams-en keresztül tartott óráknak is –, nincs akkora erejük és hatásuk.
Arra vonatkozóan, hogy az új oktatási rendszerben fenntartható-e a rendes körülmények közötti színvonal, azt kell mondanom, hogy ebben bizonytalan vagyok. De azt hiszem, egyetlen magyar egyetem sem mondhatja el, hogy ilyen körülmények között minden tekintetben meg lehetne őrizni a „hagyományos” oktatási színvonalat. A közös videomeetingeknek viszont kétségtelenül érzem a pozitív hatásait.
Az interjút készítette: PPKE Kommunikáció/E.I.
Fotó: ppke.hu