Tantárgy adatlapja
Az előadás a 12-14. század képzőművészetére koncentrálva szándékozik átfogó képet nyújtani a korszakról. Áttekintésünk történeti jellegű, mely a művészettörténeti stílus változásain keresztül mutatja be az egyes emlékeket, korszakokat. A hallgató az egyes emlékek analízisén keresztül bevezetést nyer az összehasonlításon alapuló stíluskritikai módszerbe, megismerkedik a festmények alárajzolásának vizsgálatára kifejlesztett infravörös sugaras vizsgálattal, mely alkalmas különböző attribúciós kérdések, mester-tanítvány problémák eldöntésére. Az előadáson a legnagyobb hangsúllyal az itáliai, a francia és a cseh 13-14. századi festészet, valamint az internacionális gótika festészetének emlékei szerepelnek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Marosi Ernő: A középkor művészete II. 1250-1500. Budapest, 1997.
Belting, Hans: Kép és kultusz. Budapest, 2000.
Siena, Florence and Padua. Art, Society and Religion 1280-1400. Vol. I-II. Ed. Normann, Diana. Yale University Press, New Haven and London, 1995.
Art in the Making. Italian Painting before 1400. Ed. Bomford, David etc. London, National Gallery, 2000.
Magister Theodericus. Court Painter to Emperor Charles IV. The Pictorial Decoration of the Shrines at Karlstein Castle. Ed. Fajt, J. Prague, 1998.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).
Ismer bölcseleti, művészeti alapszöveg
eket, alapműveket és alapproblémákat.
Átfogó tudással rendelkezi a 12-14. századi egyetemes művészettel kapcsolatban.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes és nyitott egy számára ismeretlen probléma kritikai befogadásában.
c) attitűdje
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.