Tantárgy adatlapja
A tantárgy a 19-20. századi egyetemes – elsősorban nyugat-európai – építőművészet történetének kiemelkedő jelentőségű alkotóival és alkotásaival ismerteti meg a hallgatóságot. Az elsajátítandó ismeretanyag két fő pillére a fentiekkel kapcsolatos történeti, stílustörténeti ismeretek és a művek kép alapján való felismerése. A hallgató legyen képes megkülönböztetni a két évszázad főbb stílusait az egyes főműveken, és lássa a stíluskapcsolatokat, összefüggéseket a különböző életművek és alkotások világában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kalmár Miklós: Historizmus Századforduló. Az építészet története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.
Vámossy Ferenc: A Modern Mozgalom és a későmodern. Az építészet története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
Hitchcock, Henry-Russel: Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries. Yale University Press, New Haven and London, 1958, 1963, 1969, 1971, 1977, 1987.
Frampton, Kenneth: A modern építészet kritikai története. Bp., 2002.
Ajánlott irodalom:
Joedicke, Jürgen: Modern építészettörténet. Bp., 1961.
Pevsner, Nikolaus: A History of Building Types. Washington, London, 1976.
Pevsner, Nikolaus: A Modern formatervezés úttörői. Budapest, 1977.
Curtis, William J. R.: Modern Architecture since 1900. London, 1996.
Bergdoll, Barry: European Architecture 1750-1890. Oxford, 2000.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
Képes művelődési, művészeti és műemlékvédelmi intézményekben, kutatóintézetekben, az igazgatás területén, oktatási és ismeretterjesztési fórumokon, a tömegkommunikációban a kultúrakutatáshoz kapcsolódó feladatkörök ellátására, akár középvezetői szinten is.