Tantárgy adatlapja
A tantárgy a 19-20. századi egyetemes – elsősorban nyugat-európai – építőművészet történetének kiemelkedő jelentőségű alkotóival és alkotásaival ismerteti meg a hallgatóságot. Az elsajátítandó ismeretanyag két fő pillére a fentiekkel kapcsolatos történeti, stílustörténeti ismeretek és a művek kép alapján való felismerése. A hallgató legyen képes megkülönböztetni a ké span>t évszázad főbb stílusait az egyes főműveken, és lássa a stíluskapcsolatokat, összefüggéseket a különböző életművek és alkotások világában. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Kalmár Miklós: Historizmus Századforduló. Az építészet története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. Vámossy Ferenc: A Modern Mozgalom és a későmodern. Az építészet története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. Hitchcock, Henry-Russel: Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries. Yale University Press, New Haven and London, 1958, 1963, 1969, 1971, 1977, 1987. Frampton, Kenneth: A modern építészet kritikai története. Bp., 2002. Ajánlott irodalom: Joedicke, Jürgen: Modern építészettörténet. Bp., 1961. Pevsner, Nikolaus: A History of Building Types. Washington, London, 1976. Pevsner, Nikolaus: A Modern formatervezés úttörői. Budapest , 1977. Curtis, William J. R.: Modern Architecture since 1900. London, 1996. Bergdoll, Barry: European Architecture 1750-1890. Oxford, 2000. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban. - Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat. b) képességei - Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására. - Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására. - Képes művelődési, művészeti és műemlékvédelmi intézményekben, kutatóintézetekben, az igazgatás területén, oktatási és ismeretterjesztési fórumokon, a tömegkommunikációban a kultúrakutatáshoz kapcsolódó feladatkörök ellátására, akár középvezetői szinten is. |