Tantárgy adatlapja
A művészeti ágak összehasonlítása – a nagy múltra visszatekintő paragone – a romantika esztétikájának jegyében éledt újjá: a zene lépett immár a költészet helyébe mint az összes művészeti ág ideális modellje. A szeminárium ezt a jelenséget, a 19. századi „zenei gondolkodás” különböző megnyilvánulásait vizsgálja, a 19-20. század legnagyobb festőinek alkotásain keresztül. A társművészeti gondolkodás középpontba állításával Delacroix, Whistler, Manet, Signac, Seurat, vagy éppen Kandinszkij művei új megvilágításba kerülhetnek. A kurzus célja, hogy ennek, az eddig figyelmen kívül hagyott szempontnak a bevonásával a hallgatók eddig megszerzett ismereteit új irányba bővítse. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
le="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:left;">Peter Vergo: The Music of Painting. Music, Modernism and the Visual Arts from the Romanticism to John Cage. Phaidon, 2012 The Arts Entwined. Music and Painting in the Nineteenth Century. Ed. by Marsha L. Morton and Peter L. Schmunk. Garland Publishing, 2000 Rival Sisters. Art and Music at the Birth of Modernism, 1815-1915. Ed. James H. Rubin and Olivia Mattis. Ashgate, 2014 Looking and Listening in Nineteenth-century France. Ed. Ward, Martha and Leonard, Anne. Chicago, Smart Museum of Art, 2007 Dolan, Therese: Manet, Wagner and the Musical Culture of their Time. Ashgate, 2013 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemző an style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;font-weight:bold;">en, érdemben hozzájárul |
a) tudása Tájékozott a 19-20. századi művészetben a társművészetek vonatkozásában. b) képességei Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására. |